14:25 uur 29-06-2017

Machine learning komt naar de Tour de France

BARNEVELD EN PARIJS–(BUSINESS WIRE)– Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisatoren van de Tour de France, en  Dimension Data, de officiële technologiepartner van de Tour de France, hebben vandaag bekendgemaakt machine learning-technologieën te introduceren tijdens de Tour de France van dit jaar om wielerfans over de hele wereld een ongekende ervaring te bezorgen bij het evenement. De koers begint in Düsseldorf op 1 juli en eindigt op 23 juli op de Champs-Élysées in Parijs.

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: http://www.businesswire.com/news/home/20170628006139/nl/

(Graphic: Business Wire)(Graphic: Business Wire)

Dit jaar zijn in het data-analyseplatform van Dimension Data, dat is ontwikkeld in samenwerking met A.S.O., machine learning en complexe algoritmes opgenomen, die live en historische koersgegevens combineren om nog diepgaandere inzichten te geven in de loop van de koers. Fans kunnen ook gebruikmaken van individuele profielen van de wielrenners om de omgeving en de omstandigheden waarin ze het beste presteren beter te begrijpen.

Als onderdeel van een nieuwe proef onderzoeken A.S.O. en Dimension Data dit jaar de rol van voorspellende-analysetechnologieën om de waarschijnlijkheid van verschillende koersscenario’s te beoordelen, bijvoorbeeld of het peloton ontsnapte renners tijdens bepaalde fases van de koers gaat inhalen.

Scott Gibson, Group Executive – Digital Practice bij Dimension Data: “Naarmate meer technologie wordt ingevoerd in de sport, verandert de kijkervaring en neemt de populariteit ervan toe. Wat voor ons vooral boeiend is, is de manier waarop we A.S.O. helpen om een nieuwe generatie digitaal onderlegde fans aan te trekken en hoe geavanceerde technologieën, zoals machine learning, nieuwe mogelijkheden bieden om te voorzien in de inzichten waar de hedendaagse fans om vragen.”

De kern van de oplossing voor live tracking en data-analyse bestaat uit GPS-transponders die worden geïnstalleerd onder het zadel van elke fiets. De verzamelde data van deze transponders worden gecombineerd met externe data over de routegradiënt en de heersende weersomstandigheden. Dit genereert inzichten, zoals de live snelheid en de locatie van individuele renners, de afstand tussen renners en de samenstelling van groepen binnen de koers. Dit jaar creëert en analyseert de oplossing meer dan 3 miljard datapunten tijdens de 21 etappes van de Tour, beduidend meer dan de 128 miljoen datapunten van vorig jaar.

Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France, A.S.O: “Vandaag de dag willen onze volgers het evenement intensief meebeleven. Ze zijn meer digitaal verbonden via sociale media dan ooit tevoren en willen een live en meeslepende tweedeschermbeleving tijdens de Tour. Technologie stelt ons in staat om hun beleving van de koers volledig te transformeren.”

De verbeterde Tour de France-oplossing maakt gebruik van een volledig cloudgebaseerd, gevirtualiseerd datacenter dat schaalbaarheid biedt waardoor er minder mensen ter plaatse nodig zijn. De cloud zorgt ook voor geografische flexibiliteit, omdat de oplossing overal ter wereld kan worden beheerd. Dit jaar werken de technische teams van Dimension Data samen op vier continenten via hyper connected mobiele samenwerkingshubs uitgerust met de nieuwste digitale en virtuele werkplektechnologieën.

Enkele hoogtepunten van de Tour de France:

  • 198 renners in 22 teams zullen meer dan 150 miljoen geospatiale en omgevingsdatalezingen genereren op de route van 3.540 km.
  • De live-tracking website van de Tour de France, racecenter.letour.fr, die in 2016 gemiddeld 2.000 paginaverzoeken per seconde ondersteunde, is dit jaar verbeterd om ondersteuning te bieden aan 25.000 paginaverzoeken per seconde.
  • In 2016 waren er 6.100 uur aan tv-uitzendingen in 190 landen verspreid over 100 kanalen wereldwijd. Dankzij A.S.O. neemt het aantal tv-uitzenduren toe van 80 in 2016 tot 105 dit jaar en wordt de koers uitgezonden vanaf de eerste kilometer van elke etappe.
  • Cyber security is een topprioriteit voor de Tour de France. Tijdens de koers van 2016 signaleerde het cloudgebaseerde beveiligingssysteem van Dimension Data 1.409.769 verdachte toegangspogingen die werden geblokkeerd.

Ga naar Dimension Data’s Tour de France- microsite
Bekijk de  video
Dimension Data’s Tour de France- newsroom
Volg ons op  @letourdata voor live updates van koersgegevens op A.S.O’s officiële Twitter-kanaal
Volg de koers met live tracking op  racecenter.letour.fr

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Dimension Data
Erik Bakker
T: 0342 402 546
E: erik.bakker@dimensiondata.com
of
Marion GACHIES, tel.: +33.6.07.02.42.17
Persvoorlichter van A.S.O.
e-mail: mgachies@aso.fr

Check out our twitter: @NewsNovumpr