10:54 uur 24-02-2016

Onderzoek: Organisaties moeten met het inzetten van collaborationtechnologie hun concurrentiepositie verbeteren

BARNEVELD, Nederland–(BUSINESS WIRE)– Nieuw onderzoek in opdracht van Dimension Data laat zien dat technologie er niet in slaagt de concurrentiepositie van wereldwijd actieve bedrijven te verbeteren. Dat is een van de belangrijkste uitkomsten van het 2016 Connected Enterprise Report.

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: http://www.businesswire.com/news/home/20160223006226/nl/

Joe Manuele, Group Executive - Customer Experience and Collaboration Business Unit (Photo: Business ... Joe Manuele, Group Executive – Customer Experience and Collaboration Business Unit (Photo: Business Wire)

Het rapport geeft een overzicht van de actuele status van implementaties van collaborationstrategieën en belicht wereldwijde trends en ontwrichtingen op dit gebied. De uitkomsten zijn gebaseerd op een onderzoek onder negenhonderd participanten in vijftien landen. Het ging om onder meer IT-managers, CIO’s en line of business-managers in organisaties met meer dan duizend medewerkers.

Volgens een op de vijf respondenten slaagt collaborationtechnologie er niet in om de concurrentiepositie van zijn organisatie te verbeteren. 87 procent geeft aan dat collaborationtechnologie wel het teamwork heeft verbeterd. 88 procent noemt een snellere besluitvorming als effect.

Wouter Bakker, Business Unit Manager Communications, zegt dat naast het verbeteren van de productiviteit en het teamwork ook omzetstijging een doel is van de inzet van collaborationtechnologie.

“Rond de veertien procent – het op een na hoogste aantal respondenten in het rapport – zegt dat het vergroten van de omzet het belangrijkste doel is van zijn collaborationstrategie. Een op de drie organisaties zegt dat het vergroten van de omzet een van de drie belangrijke manieren was om het succes van een collaborationproject te meten.”

“Bedrijven hebben wisselend succes geboekt bij het realiseren van verbeteringen door gebruik van collaborationtechnologieën”, zegt Brian Riggs, analist Enterprise Services bij onderzoeksbureau Ovum. “Zij hebben teamwork en productiviteit verbeterd, deels omdat dit mogelijk is doordat dit om mensenwerk gaat. Het benutten van samenwerking om de concurrentiekracht te versterken, is echter veel gecompliceerder. Dat vereist grote veranderingen in de bedrijfsvoering van een organisatie en van haar rol in de branche. Deze wijzigingen kunnen veel tijd en inspanning vragen.”

Andere belangrijke bevindingen uit het rapport zijn:

  • Een kwart van de respondenten zegt het succes van samenwerkingsprojecten te meten op basis van de manier van implementeren in plaats van hoe het wordt gebruikt en geadopteerd binnen de organisatie. Een op de drie IT-afdelingen beschouwt het overbrengen van unified communications en collaboration naar de cloud als de belangrijkste technologietrend voor de eigen collaborationstrategie. Niettemin vertrouwt momenteel minder dan 25 procent op gehoste collaborationservices.
  • Bij een op de drie organisaties wordt enterprise social collaboration gebruikt door alle of de meeste medewerkers. Bijna de helft van alle bedrijven zegt dat social collaboration het komende jaar zal toenemen.

Kijk hier voor meer informatie over het 2016 Connected Enterprise Report.
Volg @DiDataCollab op Twitter en neem deel aan de conversatie via #ConnectedEnterprise.

Over Dimension Data
Dimension Data plc., opgericht in 1983, is een leverancier van ICT-services en -oplossingen, die gebruik maakt van zijn technologische expertise, wereldwijde mogelijkheden voor service- en dienstverlening, en ondernemingskracht om de bedrijfsambities van zijn klanten waar te maken. Dimension Data is lid van de NTT Group. Meer informatie is beschikbaar op www.dimensiondata.com/nl.

Geen persberichten meer ontvangen of voorkeuren wijzigen? Klik hier.

Contacts

Dimension Data Nederland
Erik Bakker
T: 0342 402 546
E: erik.bakker@dimensiondata.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr