Goede vooruitzichten voor Europese zakenreizenmarkt
FRANKFURT, Duitsland–(BUSINESS WIRE)– De uitgaven aan zakenreizen in West-Europa gaan naar schatting omhoog tot $ 211,2 miljard USD in 2016 en nemen toe tot $ 225,6 miljard USD in 2017, respectievelijk neerkomend op een groei van 6,3% en 6,8%. Deze cijfers zijn enkele van de belangrijkste bevindingen in het recente rapport GBTA BTI™ Outlook – Western Europe, uitgevoerd door de GBTA Foundation, de onderwijs- en onderzoeksarm van de Global Business Travel Association (GBTA), en gesponsord door Visa, Inc.
Het rapport GBTA BTI™ Outlook – Western Europe kijkt naar de vijf grootste zakenreizenmarkten in Europa: Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje, die samen 70 procent uitmaken van de West-Europese zakenreizenmarkt en als een sterke indicator dienen voor de bredere Europese zakenreizenmarkt. Bij elkaar genomen blijkt uit de zakenreizentrends van deze vijf landen dat het vertrouwen in en de vraag naar zakenreizen in West-Europa groeit als gevolg van een aantal positieve factoren die naar verwachting zullen doorzetten in het volgende jaar.
“Wat het meest indrukwekkend is aan deze resultaten is dat Europa recentelijk te maken heeft gehad met een schijnbaar eindeloze reeks uitdagingen,” aldus Catherine McGavock, Regional Vice President – EMEA van GTBA. “Van de Griekse schuldencrisis, tot de toestroom van Syrische vluchtelingen, terreuraanslagen in verschillende Europese hoofdsteden en het hangende referendum in het VK over eventuele verlating van het blok: de zakenreizenmarkt heeft het allemaal niet alleen doorstaan, maar is zelfs opgebloeid, met een snellere groei in het afgelopen jaar dan veel van de andere grote zakenreizenmarkten over de hele wereld.”
Groei van zakenreizen in Noord- en Zuid-Europa
De positieve groei van het zakenreizensegment in Europa wordt met respectabele snelheid voortgezet, en deze groei is niet beperkt tot de grotere noordelijke economieën van het continent. Het zuidelijke gedeelte van Europa doet het ook beter dan verwacht met verbeterde vooruitzichten naarmate het vertrouwen van de consument terugkeert en een gunstig ondernemingsklimaat als gevolg van lage rente en olieprijzen en toenemende vraag en investeringen. Italië en Spanje bijvoorbeeld kunnen groeipercentages tegemoet zien van 7,3 procent en 11,9 procent, respectievelijk, van 2015 tot 2017.
Een ‘Brexit’-effect?
Op 23 juni zullen de stemmers van het Verenigd Koninkrijk stemmen over het al dan niet verlaten van de Europese Unie. De meeste peilingen tonen aan dat het referendum geen succes zal hebben en dat het VK in de Europese Unie zal blijven. Zelfs indien de stemmers het VK wel besluiten om te stemmen voor ‘Brexit,’ is het waarschijnlijk dat, gezien de totale omvang van de EU-economie ten opzichte van het Verenigd Koninkrijk, de gevolgen beheersbaar zullen zijn voor beide zijden. Er zijn echter bepaalde Europese landen die zeer nauwe banden onderhouden met de economie van het VK waar de gevolgen significanter zullen zijn, zoals Ierland.
Misschien wel het grootste effect dat de Brexit zou hebben voor individuele zakenreizigers is op het gemak waarmee ze zouden kunnen reizen van en naar het Verenigd Koninkrijk. Als lid van de Europese Unie is reizen momenteel onbeperkt binnen het blok, waardoor zakenreizen over de grenzen heen veel gemakkelijker werd dan het voorheen was geweest. Misschien wel het grootste risico van Brexit is de inspiratie die het kan bieden aan andere landen om het lidmaatschap te testen en het bestaan van de Unie ter discussie te stellen. De financiële, economische en culturele omwenteling van die extreme verandering zou aanzienlijk kunnen zijn.
Ondanks het dreigende Brexit-referendum, de vluchtelingencrisis en de aanhoudende wereldwijde economische onzekerheid, is de West-Europese zakenreizenmarkt robuust en dient als voorbode van positieve groei en meer vertrouwen van consumenten en bedrijven in de komende maanden en jaren.
Vooruitzichten van het zakenreizensegment op landenniveau
Duitsland – een markt ter waarde van $ 63,5 miljard USD – leidt de weg, met groei van zakenreizen verwacht van 7,6 procent in 2016 en 9,3 procent in 2017. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen stijgen dit jaar met 7,1 procent en nemen volgend jaar naar verwachting toe met 9,3 procent. Internationale uitgaande zakenreizen zullen groeien met 9,8 procent in 2016 en 9,5 procent in 2017. Binnenlandse zakenreizen zijn goed voor 80 procent van alle zakenreizen in Duitsland.
Het Verenigd Koninkrijk – een markt ter waarde van $ 47,1 miljard USD – groeit in 2016 naar verwachting met 7,9 procent en 6,9 procent in 2017. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen zullen in 2016 groeien met 6,9 procent en 5,8 procent in 2017, terwijl de internationale uitgaande reizen in 2016 zullen groeien met 9,8 procent en 8,9 procent in 2017. Binnenlandse zakenreizen zijn goed voor 65 procent van alle zakenreizen in het Verenigd Koninkrijk.
Frankrijk – een markt ter waarde van $ 37,1 miljard USD – groeit in 2016 naar verwachting met 3,9 procent en 5,8 procent in 2017. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen zullen dit jaar groeien met 3,0 procent en volgend jaar met 5,7 procent, terwijl de internationale uitgaande reizen in 2016 zullen groeien met 5,6 procent en 6,1 procent in 2017. Binnenlandse zakenreizen zijn goed voor 65 procent van alle zakenreizen in Frankrijk.
Spanje – een markt ter waarde van $ 19,4 miljard USD – groeit in 2016 naar verwachting met 6,5 procent en 5,1 procent in 2017. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen zullen in 2016 groeien met 7,0 procent en 4,3 procent in 2017, terwijl de internationale uitgaande reizen in 2016 zullen groeien met 4,7 procent en 7,9 procent in 2017. Binnenlandse zakenreizen zijn goed voor bijna 80 procent van alle zakenreizen in Spanje.
Italië – een markt ter waarde van $ 31,6 miljard USD – groeit in 2016 naar verwachting met 3,6 procent en 3,5 procent in 2017. De uitgaven aan binnenlandse zakenreizen zullen dit jaar groeien met 3,0 procent en volgend jaar met 3,4 procent. Internationale uitgaande zakenreizen zullen groeien met 8,4 procent in 2016 en 4,4 procent in 2017. Binnenlandse zakenreizen zijn goed voor bijna 90 procent van alle zakenreizen in Italië.
Het rapport GBTA BTI™ Outlook – Western Europe 2016 H1 is beschikbaar uitsluitend voor GBTA-leden door hier te klikken en niet-leden kunnen het rapport kopen via de GBTA Foundation door een e-mail te sturen naar pyachnes@gbtafoundation.org. Klik hier om een preview van dit onderzoek te bekijken.
Over de GBTA Foundation
De GBTA Foundation is de onderwijs- en onderzoeksstichting van de Global Business Travel Association (GBTA), ‘s werelds vooraanstaande handelsorganiatie voor zakenreizen en -vergaderingen met hoofdkantoor in Washington, DC met activiteiten op zes continenten. Gezamenlijk beheren de meer dan 7000 leden van GBTA jaarlijks meer dan $ 345 miljard aan uitgaven aan wereldwijde zakenreizen en -vergaderingen. GBTA voorziet haar groeiende netwerk van meer dan 28.000 reisprofessionals en 125.000 actieve contacten van onderwijs, evenementen, onderzoek, belangenbehartiging en media van wereldklasse. De stichting werd opgericht in 1997 om de leden van GBTA en de industrie als geheel te ondersteunen. Als toonaangevende onderwijs- en onderzoeksstichting in de zakenreizensector tracht de GBTA Foundation initiatieven te financieren om het zakenreizenberoep te bevorderen. De GBTA Foundation is een 501(c)(3) non-profit organisatie. Ga voor meer informatie naar gbta.org en gbta.org/foundation.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: http://www.businesswire.com/news/home/20160608005068/nl/
Contacts
Global Business Travel Association
Colleen Lerro Gallagher, +1 703-236-1133
cgallagher@gbta.org