Kunstmatige intelligentie en analytics versnellen de transformatie van de digitale werkplek
BARNEVELD, Nederland–(BUSINESS WIRE)– Uit nieuw onderzoek naar de ontwikkeling van bedrijven van een traditionele kantooromgeving naar een digitale werkplek, blijkt dat concurrentievoordeel en het verbeteren van het bedrijfsproces de belangrijkste doelen van digitale transformatiestrategieën vormen. Dit zegt 40% van de 800 bedrijven in vijftien landen op vijf continenten die zijn geïnterviewd voor het Digital Workplace Report: Transforming Your Business van Dimension Data dat vandaag werd gepubliceerd.
Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: http://www.businesswire.com/news/home/20170717005564/nl/
Een ander inzicht in het rapport is dat het bij digitale transformatie niet alleen gaat om het toepassen van de technologieën uit het verleden: 62% van de deelnemers aan het onderzoek verwacht dat ze binnen twee jaar zullen beschikken over technologieën zoals virtuele adviseurs in hun bedrijf. Daarnaast verwacht 58% dat ze actief gaan investeren in technologieën die in de komende twee jaar ondersteuning bieden aan virtuele adviseurs.
Vandaag de dag bestaat de digitale werkplek niet langer alleen uit managers en zij die gemanaged worden, medewerkers die met elkaar samenwerken om projecten te voltooien en werknemers die interactie hebben met klanten en partners. De werkplek wordt steeds meer bevolkt door ‘virtuele werknemers’ die niet bestaan in fysieke zin, maar toch een belangrijke rol spelen in het bedrijf.
Hoewel kunstmatige intelligentietechnologie (Artificial Intelligence of AI) nog steeds in de kinderschoenen staat, is ze voldoende geavanceerd om binnen te komen bij bedrijven in de vorm van virtuele assistenten, en in bepaalde bedrijfstakken, zoals het bankwezen, als virtuele kassiers en virtuele adviseurs. Virtuele assistenten die zich manifesteren als in specifieke applicaties geïntegreerde bots maken gebruik van AI-engines en machine-learningtechnologie om eenvoudige vragen te beantwoorden.
“Het is niet langer genoeg om deze technologieën simpelweg te implementeren”, aldus Krista Brown, Group End-user Computing SVP bij Dimension Data. “Bedrijven maken in toenemende mate gebruik van analytics om te begrijpen hoe deze technologieën hun bedrijfsprestaties beïnvloeden: 64% maakt gebruik van analytics om hun klantendiensten te verbeteren en 58% gebruikt analytics om hun werkplektechnologieën te benchmarken.”
Ondertussen heeft ongeveer 30% van de bedrijven aangegeven dat ze al een eind op weg zijn in hun digitale transformatie-initiatieven en daar reeds de vruchten van plukken, terwijl andere organisaties zich nog bevinden in de vroege stadia van het ontwikkelen van een plan hiervoor.
Brown zegt dat bedrijfscultuur een reden kan zijn die bedrijven ervan weerhoudt om een digitale werkplek in te voeren. Vaak belemmeren technologie en de bedrijfscultuur de verandering van de werkstijl in plaats van die aan te moedigen. De grootste barrière voor het succesvol implementeren van nieuwe werkvormen bestaat echter uit IT-problemen. Daarnaast werd door de onderzoeksdeelnemers ook organisatorische problemen als reden opgegeven.
“De complexiteit van de bestaande IT-infrastructuur kan een belangrijke hindernis vormen voor het implementeren van nieuwe samenwerkings- en productiviteitstools om flexibele werkstijlen te ondersteunen. Succesvolle transformatie-implementaties worden bereikt wanneer IT nauw samenwerkt met de line-of-businessmanagers”, stelt Brown. Ze voegt daaraan toe dat deze transformaties nieuwe manieren ondersteunen om zaken te doen of klanten te ondersteunen.
IT-leiders werd gevraagd om te bepalen welke technologieën het belangrijkst waren voor hun digitale werkplekstrategieën.
Robert Allman, Group Senior Vice President, Customer Experience & Collaboration bij Dimension Data, is van mening dat mobiliteit van essentieel belang is voor een digitale werkplek. “Bedrijfsleiders en CIO’s zijn zich bewust van het belang van mobiliteit op de digitale werkplek, met een gelijkmatige mix van bedrijven die door het bedrijf verstrekte apparatuur en eigen apparatuur van de werknemers ondersteunen in de werkomgeving.”
Bedrijven voeren ook nieuwe werkplektechnologieën in om de klantenservice te verbeteren: 45% van de respondenten zegt dat ze de klanttevredenheid hebben verbeterd door hun gebruik van digitale werkplektechnologieën.
Klik hier om Dimension Data’s Digital Workplace Report: Transforming Your Business te downloaden.
-EINDE-
Twitter: @dimensiondata
LinkedIn: Dimension Data
www.dimensiondata.com/digitalworkplacereport
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: http://www.businesswire.com/news/home/20170717005564/nl/
Contacts
Dimension Data
Erik Bakker
T: 0342 402 546
E: erik.bakker@dimensiondata.com