Norsk Titanium bereikt mijlpaal in productie VS
FARNBOROUGH, Engeland–(BUSINESS WIRE)–
Met de productie en test van de eerste met additieven gemaakte integrale schoepenrotor
De University of Notre Dame Turbomachinery Laboratory (NDTL), Norsk Titanium US, Inc. (Norsk), Pratt & Whitney en TURBOCAM International werken samen aan de ontwikkeling en test van met additieven gefabriceerde turbomachine-onderdelen.
Deze samenwerking richt zich op verkennen van de toepasbaarheid van Norsk’s Rapid Plasma Deposition™ (RPD™)-materiaal op turbomachine-toepassingen. Als onderdeel van deze inspanning zal NDTL een met additieven gemaakte integrale schoepenrotor (integrally bladed rotor, IBR) testen die geproduceerd en geïnspecteerd is om te voldoen aan de toepasselijke kwaliteitseisen die gebruikt worden in Pratt & Whitney’s huidige turbomachine-onderdelen.
Het team heeft de eerste fase van testen voltooid, met TURBOCAM International als uitvoerder van machinetesten van Norsk’s RPD™-materiaal, en Pratt & Whitney dat met succes het materiaal inspecteerde ten opzichte van de dezelfde specificatie als nagemaakte turbomachine-onderdelen.
De productiekwaliteiten van het materiaal zijn beoordeeld voor de toepasbaarheid op TURBOCAM’s precisie-freesprocessen. “Wij waren zeer tevreden met de prestatie van het RPD™-materiaal. We vonden geen bewijs van alpha case en er waren geen resterende spanningsconcentraties die verstoringen zouden veroorzaken die normaal optreden bij additieve materialen. Het materiaal was zelfs stabieler dan we zouden verwachten als we een titanium machinaal smeden”, zei General Manager TURBOCAM Manufacturing John Bressoud.
In de volgende testfase zal een met additieven gemaakt IBR getest worden onder omstandigheden die overeenkomen met wat het onderdeel in een operationele omgeving moet doorstaan. Deze test wordt uitgevoerd met NDTL’s eersteklas testfaciliteit voor turbomachines. “Het personeel, de faculteit en studenten van de Notre Dame Turbomachinery Laboratory werken met de industrie samen om de technologieën te ontwikkelen die cruciaal zijn voor de volgende generatie units voor gasturbine-aero-voortstuwing en stroomgeneratoren op de grond”, zei Directeur van NDTL Joshua D. Cameron.
Het ultieme doel van deze inspanning is om de productieprocessen en gereedschappen te ontwikkelen die nodig zijn om kosten- en planningsbesparingen te realiseren, zoals momenteel bewezen met Ti 6-4 airframe-onderdelen, en ze toe te passen om complexere en zwaardere turbomachine-onderdelen. “Wij werken enthousiast samen met organisaties van wereldformaat om de productie met additieven te moderniseren en kijken uit naar de volgende stappen in de ontwikkeling van gekwalificeerde turbomachines voor de motorindustrie”, voegde Norsk’s Chief Commercial Officer Chet Fuller toe.
De gehele inspanning voor productie en testen wordt gezamenlijk geleid voor Pratt & Whitney en wordt geëvalueerd voor de toepassing op toekomstige motoronderdelen.
“Pratt & Whitney heeft zijn gebruik van met additieven gemaakte technieken gestaag uitgebreid in de afgelopen 30 jaar, middels met additieven gemaakte onderdelen bij de productie van zowel onze Geared Turbofan™ PW1500G en FT4000 motoren”, zei Senior Vice President, Engineering David Carter van Pratt & Whitney. “Wij kijken uit naar de mijlpaal voor het testen van draaiende met additieven gemaakte onderdelen en het in productie nemen daarvan.”
Norsk Titanium zal de RPD™-technologie bij de volgende Farnborough International Airshow 2018, juli 16-20, demonstreren in hal 4, stand 41430. Bezoek voor meer informatie norsktitanium.com.
Over Norsk Titanium AS
Norsk Titanium AS is ‘s werelds toonaangevende leverancier van luchtvaartwaardige, met additieven geproduceerde, structurele titaniumcomponenten. Het bedrijf is vooraanstaand in de luchtvaartindustrie door zijn gepatenteerde Rapid Plasma Deposition™ (RPD™)-proces dat titaniumdraad omzet in complexe componenten die geschikt zijn voor structurele en veiligheidskritieke toepassingen. Norsk Titanium is een preferente leverancier van Boeing en heeft zich toegewijd tot het verlagen van de kosten van vliegtuigonderdelen en straalmotoren voor ‘s werelds eersteklas luchtvaartfabrikanten. RPD™ is het eerste FAA-goedgekeurde, 3D-geprinte, structurele titanium van de wereld, die een substantiële besparing op de doorlooptijd en kosten voor de luchtvaart, defensie, en commerciële klanten oplevert. De eerste met additieven gemaakte integrale schoepenrotor zal te zien zijn in stand 41430 van Norsk Titanium in hal 4 tijdens de Farnborough International Airshow. www.norsktitanium.com.
Over het Notre Dame Turbomachinery Laboratory
Het Notre Dame Turbomachinery Laboratory (NDTL) is een faciliteit voor onderzoek en ontwikkeling van gasturbines, dat de grote fabrikanten ondersteunt in de industrieën voor luchtvaartvoortstuwing en stroomvoorziening. NDTL werkt aan toonaangevende methoden voor aerodynamica van componenten, structurele dynamica, instrumentaria en berekeningsmethoden. Het NDTL-team ondersteunt de transitie van geavanceerde technologieën die nodig zijn voor de volgende generatie gasturbines via vroegtijdig onderzoek onder producten van zijn klanten. Ga voor meer informatie naar turbo.nd.edu.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20180717005621/nl/
Contacts
Griffin Communications Group
Lauren Quesada, 281-744-7938
Lauren@griffincg.com