14:20 uur 01-03-2019

FedEx bezorgt de toekomst: FedEx onthult autonome bezorgrobot

FedEx SameDay Bot is een evolutie voor de laatste fase van e-commerce leveringen op dezelfde dag

MEMPHIS, Tennessee–(BUSINESS WIRE)– FedEx Corp. (NYSE:FDX) kondigde vandaag een ontwikkeling aan in geavanceerde bezorgoplossingen om tegemoet te komen aan de snel veranderende behoeften van de consument: de FedEx SameDay Bot. Dit is een autonoom bezorgingsapparaat dat detailhandelaren ondersteunt bij het leveren op dezelfde dag en tijdens de laatste kilometers aan hun klanten.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20190228006074/nl/

FedEx SameDay Bot (Photo: Business Wire)

FedEx SameDay Bot (Photo: Business Wire)

Met de bot kunnen detailhandelaars bestellingen accepteren van klanten die in de buurt zijn gevestigd en de bestelling dezelfde dag nog rechtstreeks bij het huisadres of bedrijf van klanten laten afleveren. FedEx werkt samen met bedrijven zoals AutoZone, Lowe’s, Pizza Hut, Target, Walgreens en Walmart bij het beoordelen van de autonome leveringsbehoeften van detailhandelaars. Gemiddeld woont meer dan 60 procent van de klanten van verkopers binnen vijf kilometer van een winkellocatie, wat de mogelijkheid voor on-demand, hyperlokale levering aantoont.

“De FedEx SameDay Bot is een innovatie die is bedoeld om de praktijk van lokale leveringen te veranderen en detailhandelaars te helpen efficiënt in te spelen op de stijgende verwachtingen van hun klanten,” aldus Brie Carere, executive vice president en chief marketing en communications officer van FedEx. “De bot is een mijlpaal in onze voortdurende missie om de complexiteit en de kosten van levering op dezelfde dag en tijdens de laatste kilometers op een veilige en milieuvriendelijke manier op te lossen voor de groeiende e-commercemarkt.”

De FedEx-bot wordt ontwikkeld in samenwerking met DEKA Development & Research Corp. en zijn oprichter Dean Kamen, de uitvinder van vele levensveranderende technologieën, zoals de iBot™ Personal Mobility Device en de Segway®.

“De bot heeft unieke mogelijkheden, waardoor hij zich onderscheidt van andere autonome voertuigen,” zei Kamen. “We hebben voortgebouwd op de machtsbasis van de iBot, een geavanceerd, door de FDA goedgekeurd mobiliteitsapparaat voor mensen met een handicap, dat al meer dan 10 miljoen uur aan betrouwbare werking in de echte wereld heeft aangetoond. Door deze basis in te zetten in een extra toepassing hopen we dat de iBot nog toegankelijker wordt voor mensen die hem nodig hebben voor hun eigen mobiliteit.”

De FedEx-bot is ontworpen om zich op trottoirs en langs de kant van de weg te verplaatsen, zodat kleinere zendingen veilig kunnen worden afgeleverd bij het huisadres of bedrijf van klanten. De botfuncties omvatten voetgangersveilige technologie uit de iBot, plus geavanceerde technologie zoals LiDAR en meerdere camera’s, waardoor de emissievrije, door batterijen aangedreven bot zich bewust is van zijn omgeving. Deze functies zijn gekoppeld aan algoritmes voor machinaal leren om obstakels op te sporen en te vermijden, een veilig pad uit te stippelen en te zorgen dat de bot de weg- en veiligheidsvoorschriften volgt. Gepatenteerde technologie maakt de bot zeer capabel, waardoor hij geschikt is voor het navigeren van onverharde oppervlakken, stoepranden en zelfs traptreden voor unieke deur-tot-deur bezorgingen.

FedEx is van plan de bot deze zomer in een aantal markten te testen, waaronder Memphis, Tennessee, afhankelijk van de definitieve goedkeuring door de stad.

“We zijn erg enthousiast dat FedEx zijn thuisstad heeft gekozen als een van de proefsteden voor deze revolutionaire innovatie,” aldus burgemeester Jim Strickland van de stad Memphis. “We verheugen ons op de samenwerking met FedEx om technologieën te blijven introduceren die de kwaliteit van leven in onze gemeenschap zullen helpen te verbeteren.”

De eerste test bevat leveringen tussen geselecteerde FedEx Office-locaties. FedEx Office biedt momenteel een SameDay City-service die fungeert in 32 markten en 1.900 steden, met behulp van FedEx-voertuigen met een merknaam en geüniformeerde FedEx-medewerkers. De FedEx-bot vormt een aanvulling op de FedEx SameDay City-service.

“De FedEx SameDay Bot is het volgende hoofdstuk in onze lange traditie van innovatie en uitmuntende service, ondersteund door het reeds aanwezige logistiek ecosysteem van FedEx,” aldus Brian Philips, President en CEO van FedEx Office. “We vinden het geweldig om deze technologie in te zetten om nieuwe markten aan te boren en onze klanten beter te ondersteunen. De bedrijven die ons feedback gaven over het mogelijke gebruik van deze technologie hebben ertoe bijgedragen dat we ons richten op de toekomst van e-commerce.”

De FedEx-bot zal detailhandelaars in verschillende segmenten ondersteunen en de eerste groep van retailklanten die het prototype heeft bekeken, heeft de potentiële waarde van de technologie voor hun industrie bevestigd.

“We zijn erg enthousiast om samen te werken met de getalenteerde teams van FedEx en DEKA aan deze revolutionaire innovatie,” aldus Bill Rhodes, voorzitter, president en CEO, klanttevredenheid van AutoZone. “Toen we de FedEx SameDay Bot in actie zagen, bevestigde het voor ons team de vele manieren waarop het ons kan helpen onze service te verbeteren door onze klanten betrouwbare, zeer efficiënte leveringen aan te bieden.”

“Het gemak en de mogelijkheden van de FedEx Same Day Bot biedt de kans om de distributie voor het volledige scala van onze klanten sterk te vereenvoudigen en te versnellen. Denk aan professionals die tijd en geld kunnen besparen door de werklocatie nooit te hoeven verlaten voor de kritieke hulpmiddelen en gereedschappen die ze nodig hebben van Lowe’s,” zegt Don Frieson, Lowe’s executive vice president voor supply chain. “We kijken ernaar uit om alle mogelijkheden te verkennen om de service die wij onze klanten bieden te verbeteren door middel van deze innovatie.”

“Pizza Hut onderzoekt doorlopend nieuwe, op technologie gebaseerde oplossingen om onze bezorgactiviteiten vooruit te helpen bij het herdefiniëren van de moderne pizza-ervaring voor onze klanten,” zegt Nicolas Burquier, chief customer and operations officer, Pizza Hut, V.S. “De mogelijkheid om samen te werken met een bewezen innovator in de leveringsbranche zoals FedEx, geeft ons de mogelijkheid om geavanceerde technologie in te zetten om onze uitstekende bezorgervaring verder te optimaliseren.”

“We blijven investeren in nieuwe technologieën en mogelijkheden die Target de gemakkelijkste plaats maken om te winkelen, zowel nu als in de toekomst. We zijn blij met deze samenwerking met FedEx om te onderzoeken hoe autonome robots de bezorgdiensten en andere aspecten kunnen verbeteren, zodat we de verwachtingen van onze gasten voor gemak en eenvoud blijven overtreffen,” zegt John Mulligan, chief operating officer, Target.

“Bij Walgreens zetten we ons in om gebruik te maken van de nieuwste innovatieve technologieën om een gedifferentieerde ervaring op het vlak van apotheken en gezondheidszorg te bieden, evenals bezorgoplossingen die onze diensten aan onze klanten brengen waar ze zich ook bevinden en wanneer ze die maar nodig hebben,” zegt Alex Gourlay, co-chief operating officer, Walgreens Boots Alliance, Inc. ”Met FedEx als partner is Walgreens de snelste keuze geworden voor levering op recept in de V.S. en we zijn enthousiast dat de FedEx SameDay Bot door onze groeiende relatie een volgende manier is waarop we onze klanten een betere service en meer gemak kunnen aanbieden.”

De bot had zijn eerste openbare optreden tijdens NBC’s The Tonight Show Starring Jimmy Fallon op dinsdag, 26 februari. Dit prototype zal nog verder worden verfijnd om te voldoen aan de veiligheidsnormen en voorschriften en aan de specifieke behoeften van klanten. Voor meer informatie over de FedEx SameDay Bot kunt u terecht op thefuturefedex.com. Voor b-roll klik hier.

Over FedEx Corp.

FedEx Corp. (NYSE:FDX) biedt klanten en bedrijven wereldwijd een breed portfolio van transport, e-commerce en zakelijke diensten. Met een jaarlijkse omzet van 69 miljard USD biedt het bedrijf geïntegreerde zakelijke toepassingen aan via werkmaatschappijen die gezamenlijk concurreren en samenwerken onder het gerespecteerde FedEx-merk. Consistent gerangschikt onder de meest bewonderde en betrouwbare werkgevers ter wereld, inspireert FedEx zijn meer dan 450.000 teamleden om ‘absoluut en positief’ gericht te blijven op veiligheid, de hoogste ethische en professionele normen en de behoeften van hun klanten en gemeenschappen. Bezoek about.fedex.com voor meer informatie over hoe FedEx mensen en kansen over de hele wereld verbindt.

Over DEKA Research & Development Corp.

DEKA, gevestigd in Manchester, New Hampshire, is een onderzoeks- en ontwikkelingsbedrijf van bijna 600 medewerkers bestaande uit professionals op het gebied van engineering, productie en kwaliteitsborging, en is gericht op de ontwikkeling van nieuwe technologieën die bestaan uit een gevarieerde reeks van toepassingen. Het bedrijf werd in 1982 opgericht door Dean Kamen, een uitvinder met meer dan duizend Amerikaanse en buitenlandse octrooien en talrijke onderscheidingen, waarvan vele voor innovatieve medische hulpmiddelen die de grenzen van de gezondheidszorg wereldwijd hebben verlegd.

Bepaalde verklaringen in dit persbericht kunnen worden beschouwd als toekomstgerichte verklaringen, zoals de verwachtingen van het management met betrekking tot de mogelijkheden en efficiëntie die beschikbaar zijn via de FedEx SameDay Bot, en ons vermogen om te voldoen aan de toepasselijke veiligheidsnormen en -voorschriften en om de vereiste overheidsgoedkeuringen te ontvangen. Dergelijke toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan risico’s, onzekerheden en andere factoren, waaronder inherente onzekerheid die gepaard gaat met nieuwe en innovatieve technologie, onverwachte resultaten van de eerste tests, en zich ontwikkelende veiligheidsnormen, regelgeving en vereiste overheidsgoedkeuringen. Dit kan ertoe leiden dat de daadwerkelijke resultaten afwijken van de resultaten die door dergelijke toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of geïmpliceerd. Alle hierin opgenomen toekomstgerichte verklaringen hebben enkel betrekking op de datum waarop ze zijn gemaakt. Wij hebben geen of nemen niet de verplichting op ons om toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken of te herzien, zowel als gevolg van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen als anderszins.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Bonny Harrison
FedEx Media Relations
901.434.5207
bonny.harrison@fedex.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr