18:15 uur 11-05-2022

Heineken organiseert grootste UEFA Champions League Trophy Tour in Afrika

LONDEN–(BUSINESS WIRE)– Heineken blijft zich inspannen om de UEFA Champions League (UCL) dichter bij voetbalfans over de hele wereld te brengen en heeft daarom zijn meest uitgebreide Trophy Tour tot nu toe in Afrika georganiseerd. De 10-daagse tournee, die op 13 april eindigde in Abuja, Nigeria, in aanloop naar de finale van 2022 op 28 mei, omvatte verschillende openbare evenementen waarbij de UCL-trofee centraal stond op belangrijke plaatsen in de Democratische Republiek Congo, Mozambique, Ethiopië en Nigeria. In Nigeria en DRC waren bij de tournee ook fans uit Rwanda en Congo Brazzaville aanwezig.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20220509006226/nl/

Clarence Seedorf on tour with the UEFA Champions League trophy in Ethiopia, as part of the pan-African tour, courtesy of Heineken.

Clarence Seedorf on tour with the UEFA Champions League trophy in Ethiopia, as part of the pan-African tour, courtesy of Heineken.

De evenementen rond de tournee omvatten optochten met open vrachtwagens door de steden, verrassingswedstrijden met lokale beroemdheden, het bekijken van de kwartfinalewedstrijden van de UCL, ontmoetingen met fans, fotosessies, mediarondes, Afrobeats-concerten en bezoeken aan ministeries die verantwoordelijk zijn voor voetbal.

Heineken, dat in 192 landen over de hele wereld wordt verkocht, is sinds 2005 sponsor van de UEFA Champions League. Volgens de leiding van het bedrijf is de trophy tour door heel Afrika voor het seizoen 2021/2022 opgezet om 50.000 Afrikanen rechtstreeks te bereiken, terwijl via de media-aandacht naar schatting nog eens 10 miljoen mensen meer worden bereikt.

Een hoogtepunt van de trophy tour was een door Heineken gesponsorde voetbalwedstrijd in Lagos, Nigeria. Nigeriaanse supersterren uit de muziekwereld en voetballegendes namen het op tegen de staf van Nigerian Breweries, de lokale brouwer van Heineken, en de Trophy Tour-ambassadeur, beroepscoach en voormalig Nederlands international/middenvelder, Clarence Seedorf.

Afrobeats-ster Davido, winnaar van de BET Awards, was de aanvoerder van Team Nigeria, dat bestond uit ex-Nigeriaanse internationals Austin Jay Jay Okocha, Daniel Amokachi en Taribo West. In de ploeg zaten ook rapper M.I. Abaga, R&B-zanger Darey en marketing directeur van Nigerian Breweries, Emmanuel Oriakhi. Seedorf stond aan het hoofd van Team Heineken, met onder anderen Rob Kleinjan, financieel directeur van Nigerian Breweries en Martin Kochl, directeur toeleveringsketen van het bedrijf.

De wedstrijd ging vooraf aan een Afrobeats-concert met als hoogtepunten de Afrikaanse superster Davido en Peruzzi, een andere Nigeriaanse zanger van topniveau. Leden van het Heineken managementteam en Seedorf hadden vervolgens een ontmoeting met de Nigeriaanse minister van Jeugd- en Sportontwikkeling, Sunday Dare, in het MKO Abiola stadion in Abuja, de hoofdstad van het land.

De Unie van Europese Voetbalbonden, de overkoepelende organisatie van 55 nationale voetbalbonden in Europa, organiseert de Champions League als een jaarlijkse competitie tussen voetbalclubs uit de hoogste divisies. De finale van 2022 staat gepland voor 28 mei in het Stade de France in Parijs.

“Het doel van de Trophy Tour is om een nieuwe generatie Afrikaanse voetballers te inspireren en de fans te bedanken voor hun passie voor de UEFA Champions League en Heineken,” aldus Bram Westerbrink, Senior Global Director van Heineken.

Het belang van het continent voor de groei van het voetbal en de UCL is duidelijk, merkte Bram daarnaast op. Verschillende Europese clubs in de Engelse, Franse, Italiaanse, Spaanse en Duitse competities hebben een opmerkelijk grote Afrikaanse aanhang en veel van deze fans organiseren ontmoetingen en festiviteiten wanneer hun favoriete teams successen boeken in een toernooi. Met meer dan 100 Afrikanen die momenteel professioneel spelen, meer dan 25 Champions League-winnaars uit Afrika en ongeveer 300 miljoen Afrikaanse fans, is voetbal inmiddels de populairste sport op het continent.

“Daarom viert Heineken met trots de verbintenis met de UEFA Champions League,” zei Hans Erik Tuijt, directeur Global Heineken Sponsorships, en hij voegde daaraan toe dat Heineken als sponsor van de UEFA Champions League de grootste bekendheid heeft op het continent.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Enitan Kehinde

Enitan@bhmng.uk
+447899410249

Check out our twitter: @NewsNovumpr