09:00 uur 01-09-2022

Panasonic toont unieke oplossingen voor bestrijding van klimaatverandering

IFA 2022: Panasonic presenteert oplossingen voor het verminderen van de CO2-voetafdruk van personen en bedrijven, en brengt technologieën en projecten voor zijn eigen koolstofneutraliteit tot 2030 voor het voetlicht

WIESBADEN, Duitsland–(BUSINESS WIRE)– Op IFA 2022 presenteert Panasonic niet alleen zijn nieuwste producten voor consumentenelektronica, maar ook de uitgebreide en concrete oplossingen van het bedrijf om een van de ernstigste maatschappelijke problemen van vandaag de dag, de klimaatverandering, te bestrijden. Met zijn GREEN IMPACT Plan (GIP) wil Panasonic een fundamentele bijdrage leveren om milieuproblemen aan te pakken, met een specifieke focus op massale CO2-reductie en circulaire economie. De toewijding van Panasonic aan duurzaamheid met zijn twee speerpunten, koolstofneutraliteit en circulaire economie, is ook duidelijk op de nieuwe IFA-stand in hal ‘HUB27’, die meer dan 5.000 vierkante meter beslaat.

Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20220831005098/nl/

In de ‘Central Area’ van de nieuwe stand presenteert Panasonic die proefprojecten op het gebied van duurzaamheid en die energietechnologieën die het koolstofarm maken van de samenleving ondersteunen en helpen bij het oplossen van de bijkomende milieuproblemen van onze planeet. Met als doel de koolstofvoetafdruk aanzienlijk te verkleinen, zijn het concept en het ontwerp van de stand geheel nieuw ontwikkeld, wat heeft geleid tot een totale reductie van 140 ton CO2-emissies in vergelijking met 2019, ofwel een reductie van 71% van de uitstoot. Deze besparingen zijn gerealiseerd door de zorgvuldige selectie van materialen en de manier waarop producten worden gepresenteerd en de wanden zijn gedecoreerd. 140 ton bespaarde en vermeden uitstoot, zoals berekeningen volgens het GHG (Green House Gas) Protocol aantonen, staat gelijk aan de CO2-uitstoot van een middelgrote verbrandingsauto die ongeveer 1 miljoen kilometer aflegt.

“Europa is zeer ver gevorderd als het gaat om het handelen op het gebied van duurzaamheid en is daarom een belangrijke regio om voorop te lopen met betrekking tot onze milieuagenda. Om de duurzaamheidsmissie in onze bedrijfsstrategie te verankeren, heeft de Panasonic Group ‘GREEN IMPACT’ gelanceerd, een strategische visie die onze inzet en acties voor ‘Net Zero’ tot 2050 uiteenzet,” verklaart Masahiro Shinada, President en CEO van Panasonic Corporation.

Op de IFA-stand van Panasonic zullen enkele oplossingen en proefprojecten worden tentoongesteld, die vandaag al een groene impact hebben.

Koolstofneutraliteit: groene en betaalbare verwarming

Er is steeds meer behoefte aan duurzame en betaalbare verwarmings- en koelingsoplossingen voor woningen, kantoren en diverse commerciële ruimtes. Met het nieuwe Aquarea EcoFleX-systeem verbindt Panasonic een luchtkanaalunit met nanoe™ X-technologie en een Aquarea lucht/water warmtepomp – of met andere woorden, combineert het bedrijf airconditioning met luchtzuivering. Het innovatieve hybride systeem zorgt voor energiezuinige ruimteverwarming, ruimtekoeling, schonere lucht en warmteterugwinning via warm water. Uitgerust met de gepatenteerde nanoe™ X-technologie van Panasonic, remt het systeem ook vijf soorten verontreinigende stoffen, waaronder bepaalde bacteriën en virussen, evenals geuren. Dit zorgt voor een perfect geklimatiseerde omgeving en schonere lucht, wat allemaal bijdraagt aan een beter ruimtelijk welzijn.

Het Aquarea EcoFleX-besturingssysteem is standaard voorzien van WiFi met meegeleverde adapters voor directe connectiviteit via de Comfort Cloud-app van Panasonic, die slimme bediening en continue monitoring van het energieverbruik door de gebruiker mogelijk maakt. Een onderhoudsmonitoringsysteem op afstand, Aquarea Service Cloud, stelt de servicemonteur of de installateur in staat om naar het warmtepompsysteem te kijken voordat er uitvaltijd optreedt. Bij gebruik op groene stroom produceren de Aquarea lucht/water warmtepompen vrijwel geen CO22-emissies tijdens bedrijf, aangezien tot 80% van de benodigde warmte-energie uit de omgevingslucht wordt gehaald. Het Aquarea EcoFleX-systeem is daarom een van de hoogtepunten van de energieoplossingen voor verwarming en koeling van Panasonic.

Koolstofreductie: minder afhankelijkheid van fossiele energie en minder CO22-uitstoot

Een speciaal hoogtepunt van de sectie Energy Products and Solutions in de Central Area op de IFA 2022-stand van Panasonic zal de Pure Hydrogen Fuel Cell Generator zijn. Deze kan werken op groene waterstof. Over het algemeen wordt groene waterstof gegenereerd door watermoleculen (H2O) te scheiden in waterstof (H2) en zuurstof (O2). Hiervoor wordt overtollige energie uit hernieuwbare bronnen (fotovoltaïsche panelen of windmolens) gebruikt.

Een enkele pure waterstof-brandstofceleenheid van Panasonic kan tot 5 kW elektriciteit opwekken, wat geschikt is voor de vraag van kleinschalige commerciële faciliteiten. Bovendien kan het aansluiten en besturen van meerdere brandstofceleenheden het uitgangsvermogen verhogen naar gelang de vraag. Het systeem wordt al commercieel gebruikt in Japan en zal naar verwachting in Europa worden geïntroduceerd zodra de infrastructurele condities en de beschikbaarheid van zuivere waterstof zijn gegarandeerd.

99 eenheden van dergelijke innovatieve pure waterstof-brandstofcelsystemen maken deel uit van de proeffaciliteit die in april 2022 van start is gegaan in een Panasonic-fabriek in Japan. 100 procent van de stroom die wordt gebruikt voor de activiteiten op de locatie is bedoeld om te worden opgewekt uit hernieuwbare bronnen. De ‘RE100’ (Renewable Energy 100%)-faciliteit maakt deel uit van een zelfvoorzienend energiesysteem dat de opwekking van zowel pure waterstof als fotovoltaïsche panelen combineert met enige batterijopslag. Een dergelijke groene energieautonomie voor productielocaties is wereldwijd zeer uniek. Panasonic heeft al veel vragen ontvangen van zowel particuliere industriesectoren als overheden die geïnteresseerd zijn in een dergelijke opzet.

Circulaire economie: nieuw ontwerpdenken om de levensduur van onze producten te verlengen

Panasonic benadert het vraagstuk van het creëren van een circulaire economie vanuit verschillende invalshoeken. Vooral belangrijk voor Panasonic is om zijn ontwerpdenken te veranderen om de levensduur van zijn producten te verlengen. Een gloednieuw product, dat in juli van dit jaar in Europa werd gelanceerd, belichaamt deze gedachte echt: het modulaire MULTISHAPE-apparaat voor persoonlijke verzorging. Het product is gemaakt met een modulair ontwerp en bevat verwisselbare koppen, waardoor vijf verschillende soorten persoonlijke verzorging mogelijk zijn door een scheerapparaat, trimmer, tandenborstel en andere hulpstukken te bevestigen.

Het modulaire ontwerp elimineert de noodzaak van een motor, oplaadbare batterij en adapter voor elk product, waardoor ongeveer 60% van de hulpbronnen wordt bespaard in vergelijking met conventioneel productontwerp. Het modulaire ontwerp betekent ook dat de gebruikers zelf afzonderlijke onderdelen kunnen vervangen in het onwaarschijnlijke geval dat ze kapotgaan, en dat het product zelf lang kan worden gebruikt. Te beginnen met producten voor persoonlijke verzorging in Europa, zal Panasonic deze op circulaire economie gebaseerde ontwerpfilosofie geleidelijk aannemen en uitbreiden naar andere regio’s en producten.

Panasonic GREEN IMPACT: duurzaamheid als kern van de activiteiten van Panasonic

Panasonic Group heeft duidelijke toezeggingen gedaan om de CO2-uitstoot van zijn eigen activiteiten tot 2030 tot nul terug te brengen en tot 2050 in totaal meer dan 300 miljoen ton1 aan verminderde en vermeden emissies te behalen in zijn waardeketen en door middel van innovaties. Deze ruim 300 miljoen ton CO22-uitstoot tot 2050 komt overeen met ongeveer één procent2 van de huidige totale wereldwijde uitstoot van 33 miljard ton per jaar.

Als mijlpaal op weg naar het bereiken van de doelen en streefwaarden voor 2030 en 2050, stellen de mijlpalen van de Panasonic Group voor 2024 (FJ2025) van het GREEN IMPACT Plan 2024 specifieke acties vast die tegen die tijd moeten zijn voltooid. Het bedrijf heeft als doel de CO2-uitstoot te verminderen, vooral van de eigen activiteiten. De volgende tabel geeft enkele concrete voorbeelden:

Resultaten FJ2021

Streefwaarden FJ2025

CO2/ energie

Eigen impact: CO2 -reducties in onze eigen VC3

16,34 Mt 4

– Scopes 1 en 23: nul-CO2-fabrieken

7 fabrieken

37 fabrieken

– Scopes 1&23: CO2-reducties

0,26 Mt 4

– Scope 33: CO2-reducties in het gebruik van onze producten door klanten

16,08 Mt 4

Impact van bijdrage: ‘vermeden uitstoot’ voor samenleving

23,47 Mt

38,3 Mt 4

Hulpbronnen/ CE5

Recyclingratio van fabrieksafval

98,7%

99% of meer

Gebruik van gerecyclede hars (som van 3 jaar6)

43,3 Kt

90 Kt

Op CE gebaseerde bedrijfsmodellen/producten

5 bedrijven

13 bedrijven

1 Energiegerelateerde CO2-uitstoot 2019: 33,6 miljard ton (bron: IEA).

2 CO2-emissiefactor is gebaseerd op 2020

3 Classificatie op basis van GHG (Green House Gas) Protocol, de internationale berekeningsnorm

4 Omvang van de hierboven getoonde streefwaarden voor CO2-reductie zijn de verschillen met die bepaald werden in FJ2021

5 CE: circulaire economie

6 ‘Som van 3 jaar’: cumulatieve resultaten FJ2020-FJ2022 / cumulatieve streefwaarden FJ2023-FJ2025

Ga voor meer informatie over Panasonic op IFA 2022 naar www.panasonic.com/IFA2022

Over de Panasonic Group

Als wereldleider in het ontwikkelen van innovatieve technologieën en oplossingen voor brede toepassingen in de sectoren consumentenelektronica, huisvesting, automobiel, industrie, communicatie en energie wereldwijd, stapte de Panasonic Group op 1 april 2022 over op een werkmaatschappijsysteem. Hierbij doet Panasonic Holdings Corporation dienst als holding, met acht bedrijven die hieronder zijn gepositioneerd. De Group, opgericht in 1918, zet zich in voor het verbeteren van het welzijn van mensen en de samenleving en voert haar activiteiten uit op basis van fundamentele principes die worden toegepast om nieuwe waarde te genereren en duurzame oplossingen te bieden voor de wereld van vandaag. De Group rapporteerde een geconsolideerde netto-omzet van 56,40 miljard euro (7.388,8 miljard yen) voor het jaar eindigend op 31 maart 2022. De Panasonic Group is toegewijd aan het verbeteren van het welzijn van mensen en is verenigd in het leveren van superieure producten en diensten om u te helpen op uw best te leven (Live Your Best).

Ga voor meer informatie over de Panasonic Group naar: https://holdings.panasonic/global/

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Contactpersoon voor de media
Michael Langbehn

+49 40 8549 0

presse.kontakt@eu.panasonic.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr