22:55 uur 13-10-2022

Nieuwe technologie van Medidata helpt sponsors en CRO’s diversiteit en inclusie in klinische onderzoeken te verbeteren

Intelligent Trials Diversity Module komt tegemoet aan de kritieke behoefte om studietoegang en betrokkenheid te vergroten

NEW YORK–(BUSINESS WIRE)– Medidata, een bedrijf van Dassault Systèmes, heeft de Intelligent Trials Diversity Module gelanceerd om de gelijkheid van klinische onderzoeken te helpen verbeteren door demografische gegevens van deelnemers op locatieniveau te verstrekken, waaronder ras, geslacht, leeftijd en etniciteit. De nieuwe Intelligent Trials Diversity Module zal sponsors en klinische onderzoeksorganisaties (CRO’s) helpen de diversiteit van hun onderzoeken te benchmarken en locaties te identificeren die succesvoller zijn in het inschrijven van diverse patiënten. Dit inzicht zal helpen om diversiteit in het begin van het haalbaarheidsproces te brengen, terwijl de onderzoeken worden versneld.

Historisch is aangetoond dat klinische onderzoeken onevenredig veel blanke deelnemers rekruteert, wat aanleiding geeft tot bezorgdheid over de generaliseerbaarheid van onderzoeksresultaten naar ondervertegenwoordigde patiënten. Uit nieuw onderzoek* van Medidata blijkt dat in het afgelopen decennium 70% van de locaties geen enkele zwarte deelnemer heeft ingeschreven voor onderzoeken naar de ziekte van Alzheimer en longkanker, twee ziekten waar zwarte Amerikanen onevenredig door getroffen worden.

“Het stimuleren van meer diversiteit is van cruciaal belang voor onze sector een prioriteit voor Medidata. Met dit nieuwe aanbod is het nu mogelijk om goed presterende locaties te identificeren waarvan bekend is dat ze verschillende patiënten rekruteren. Dit ondersteunt meer representatieve resultaten en bevordert de broodnodige gelijkheid binnen klinisch onderzoek,” aldus Fareed Melhem, senior vice president, Medidata AI. “Door onze gestandaardiseerde en analyseklare demografische en operationele gegevens te verstrekken in de planningsfasen van een onderzoek, kunnen sponsors en CRO’s de planning en diversiteitsprestaties vanaf het begin optimaliseren.”

Medidata’s Intelligent Trials brengt sectoroverschrijdende realtime prestatiestatistieken, voorspellende modellen en prognosemogelijkheden samen om een concurrentievoordeel te bieden bij het plannen en uitvoeren van studies. Met de toevoeging van de Diversiteitsmodule kunnen sponsors en CRO’s doelen stellen door diversiteit op studieniveau voor dezelfde indicatie te benchmarken. Het nieuwe aanbod zal ook locaties identificeren die succesvoller zijn in het rekruteren en inschrijven van verschillende personen op basis van sectorgegevens.

Het onderzoek van Medidata naar de diversiteit van klinische proeflocaties, gebaseerd op een steekproef van meer dan 28.000 klinische onderzoeken verspreid over indicaties en meer dan 8,5 miljoen patiënten, is beschikbaar in de samenvatting van het ASCO Quality Care Symposium van 2022 getiteld ‘How granularity of data matters in understanding and accelerating racial diversity in U.S. clinical trials,’ en in een nieuw uitgebracht witboek, ‘The State of Black Participation in Clinical Trials.’ Het witboek is de eerste van een reeks, met toekomstige rapporten die zich richten op aanvullende maatstaven van diversiteit naast ras, zoals geslacht, leeftijd en etniciteit.

Het nieuwe Intelligent Trials-aanbod van Medidata ondersteunt de FDA-ontwerprichtlijnen voor de industrie, wat aanleiding geeft tot een sterke oproep tot actie voor de inschrijving in klinische studies van meer deelnemers uit ondervertegenwoordigde raciale en etnische bevolkingsgroepen in de VS. Wetgeving zoals Diverse and Equitable Participation in Clinical Trials (DEPICT) Act, die de opname van diverse populaties zou verplichten, toont ook aan hoe belangrijk het voor de industrie is om dit kritieke probleem aan te pakken.

*De steekproef omvatte interventionele Fase I-III-onderzoeken met gesloten inschrijving van 2010 t/m 2021, waarbij rasgegevens werden verzameld (972.773 patiënten en 4.003 wereldwijde onderzoeken waren opgenomen).

Medidata is een volledige dochteronderneming van Dassault Systèmes, dat met zijn 3DEXPERIENCE-platform gepositioneerd is om de digitale transformatie van life sciences in het tijdperk van gepersonaliseerde geneeskunde te leiden met het eerste end-to-end wetenschappelijke en zakelijke platform, van onderzoek tot commercialisering.

Over Medidata

Medidata leidt de digitale transformatie van life sciences en creëert hoop voor miljoenen patiënten. Medidata helpt bij het genereren van bewijs en inzichten om farmaceutische, biotech-, medische apparatuur- en diagnostische bedrijven en academische onderzoekers te helpen te zorgen voor meer waarde en meer dan 2.000 klanten en partners toegang te krijgen tot ‘s werelds meest vertrouwde platform voor klinische ontwikkeling, commerciële en real-world data. Medidata, een bedrijf van Dassault Systèmes (Euronext Paris: FR0014003TT8, DSY.PA), heeft zijn hoofdkantoor in New York City en heeft kantoren over de hele wereld om aan de behoeften van zijn klanten te voldoen. Lees meer op www.medidata.com en volg ons via @Medidata.

Over Dassault Systèmes

Dassault Systèmes, de 3DEXPERIENCE Company, is een katalysator voor menselijke vooruitgang. We voorzien bedrijven en mensen van collaboratieve virtuele 3D-omgevingen om duurzame innovaties te bedenken. Door virtuele tweelingervaringen van de echte wereld te creëren met ons 3DEXPERIENCE-platform en -applicaties, verleggen onze klanten de grenzen van innovatie, leren en productie om een duurzamere wereld voor patiënten, burgers en consumenten te bereiken. Dassault Systèmes biedt waarde aan meer dan 300.000 klanten van elke omvang, in alle sectoren, in meer dan 140 landen. Ga voor meer informatie naar www.3ds.com

3DEXPERIENCE, het Compass-pictogram, het 3DS-logo, CATIA, BIOVIA, GEOVIA, SOLIDWORKS, 3DVIA, ENOVIA, NETVIBES, MEDIDATA, CENTRIC PLM, 3DEXCITE, SIMULIA, DELMIA en IFWE zijn commerciële handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Dassault French Systèmes, een Frans ‘société européenne’ (handelsregister van Versailles # B 322 306 440), of haar dochterondernemingen in de Verenigde Staten en/of andere landen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Tom Paolella

Senior Director, Corporate Communications & Affairs

+1-848-203-7596

thomas.paolella@3ds.com

Paul Oestreicher

External Communications Director

+1-917-522-4692

paul.oestreicher@3ds.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr