ASICS studie toont aan dat lichaamsbeweging zelfs de slimste mensen scherper maakt en mentale prestaties verbetert
Baanbrekende, wereldwijde studie bewijst dat niet-actieve gamers die meer gaan bewegen, zich enorm veel beter voelen en ook betere cognitieve functies en gamingprestaties vertonen.
Is lichaamsbeweging de beste boost voor je hersenen?
LONDEN–(BUSINESS WIRE)– ASICS maakte vandaag bekend dat lichaamsbeweging een belangrijke bijdrage levert aan het verbeteren van cognitieve functies en geestelijke prestaties vergroot. Beweging vergroot je hersenkracht, van het stimuleren van je kortetermijngeheugen tot een verhoogd concentratievermogen, en kan je helpen bij het halen van je examens of om uit te blinken op je werk.
Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20230119005697/nl/
Memory sport competitor, Ben Pridmore took part in the ASICS Mind Games study (Photo: Business Wire)
ASICS heeft wedstrijdgamers van over de hele wereld uitgenodigd voor een uniek experiment; een beweegprogramma voor gamers die zich specialiseren in hersensporten zoals schaken en e-sports en voor wie cognitieve vermogens van groot belang zijn. Na vier maanden regelmatig te bewegen, bleek hun denkkracht aanzienlijk verscherpt en konden de gamers hun prestaties naar een nog hoger competitieniveau tillen.
De deelnemers zagen zich een verbazingwekkende 75 % hoger geplaatst in de internationale gamingklassen en toonden zo opnieuw de nauwe wisselwerking aan tussen ons lichaam en onze geest. De cognitieve functies van de hersensporters namen gemiddeld met 10 % toe, waarbij hun probleemoplossend vermogen groeide met 9 %, hun kortetermijngeheugen 12 % groter werd en hun verwerkingssnelheid en alertheid steeg met 10 %. Het niveau van groepsvertrouwen groeide met 44 %, het concentratievermogen nam 33 % toe en angstniveaus daalden met 43 %. Het onderzoek wijst uit dat lichaamsbeweging net zo effectief kan zijn voor het verbeteren van hersenfuncties als het leren van een tweede taal, dagelijks lezen, een nieuw muziekinstrument leren spelen of elke dag een puzzel maken.i
Het experiment werd ontwikkeld en geleid door professor Brendon Stubbs, een vooraanstaand onderzoeker van beweging en het brein. Elke gamer volgde een trainingsprogramma dat werd ontworpen door Andrew Kastor, de hardloper die zich ontwikkelde tot internationale coach. Onderdeel van het programma waren cardio- en krachttraining met een gemiddelde impact waardoor de gamers 150 minuten per week meer aan lichaamsbeweging gingen doen. Tijdens het vier maanden durende onderzoek, heeft Professor Stubbs de mentale verbeteringen van de deelnemers gemeten, gebaseerd op hun denksportprestaties, cognitieve testen en vragenlijsten over hun welzijn.
In zijn toelichting op de onderzoeksresultaten zei professor Brendon Stubbs: “We weten allemaal dat lichaamsbeweging goed is voor onze geestelijke en lichamelijke gezondheid, maar de invloed op ons cognitief functioneren is nog niet zo vaak onderzocht. Ons doel was om de effecten van lichaamsbeweging te meten op mensen die afhankelijk zijn van hun cognitieve vaardigheden: hersensporters op wedstrijdniveau. De onderzoeksresultaten tonen aanzienlijke verbeteringen aan in hun cognitief functioneren, met inbegrip van betere concentratieniveau’s en beter probleemoplossend vermogen.
“Lichaamsbeweging bevordert de groei van hersencellen en verhoogt snel de bloedtoevoer naar de hippocampus en prefrontale cortex, mechanismen waardoor we ons dingen beter kunnen herinneren, informatie beter verwerken en problemen sneller op kunnen lossen. Stel je voor wat dat voor de rest van ons zou kunnen betekenen, als lichaambeweging de mentale prestaties van professionele hersensporters al aanzienlijk kan verbeteren. Lichaamsbeweging kan onze hersenkracht beduidend beter maken, bijvoorbeeld door je concentratie te verhogen bij het leren voor een examen of door je alerter te maken voor het geven van een presentatie op je werk.”
Professor Stubbs ontdekte niet alleen dat lichaamsbeweging de cognitieve functies en gamingvaardigheden van de deelnemers verbeterde, maar ook dat de geestelijke gezondheid van de gamers aanmerkelijk beter werd, met een toename van 31 % op de gemiddelde scores voor geestelijk welzijn.ii Aan het begin van het onderzoek lag de gemiddelde score voor de geestestoestand van de gamers onder het gemiddelde van 58 en na afloop scoorden zij hoog, op 76iii, dit cijfer toont de aanzienlijke impact aan die lichaamsbeweging ook op je geestelijke welzijn kan hebben.
De hoofdtrainer van het onderzoek, Andrew Kastor, die de trainingsprogramma’s voor de gamers ontwikkelde, zei: “Dit zijn verbluffende resultaten waarmee het belang van lichaamsbeweging wordt onderstreept. Veel van de gamers konden aan het begin van het onderzoek niet meer dan een minuut hardlopen, daarom waren hun trainingprogramma’s bescheiden van opzet. 150 minuten per week lijkt misschien veel, maar als je het opsplitst gaat het om ongeveer 5 sets van 30 minuten. Het maakt niet uit op welk niveau je sport, de mentale voordelen van lichaamsbeweging zijn voor iedereen bereikbaar.”
Geïnspireerd door het experiment, heeft een cameraploeg vier wedstrijdgamers gevolgd terwijl ze regelmatig sporten om hun internationale klassering te verbeteren. Het resultaat hiervan is de nieuwe, baanbrekende documentaire ‘Mind Games – The Experiment’, met de commentaarstem van de internationaal bekroonde acteur en campagnevoerder voor geestelijke gezondheid, Stephen Fry. De lange documentaire is nu te zien via Prime Video en volgt de reis van vier gamers – Kassa Korley, Ryoei Hirano, Ben Pridmore en Sherry Nhan – die zich toeleggen op schaken, mahjong, memory en e-sports, terwijl ze deelnemen aan professionele wedstrijden over de hele wereld. Bekijk de trailer van de documentaire hier.
Gary Raucher, EVP, ASICS EMEA zei: “Onze bedrijfsfilosofie maakt letterlijk deel uit van onze naam, Anima Sana In Corpore Sano, ofwel een gezonde geest in een gezond lichaam. We hebben lichaamsbeweging altijd aangemoedigd, vanwege zowel de fysieke als de mentale voordelen, maar dit is de eerste keer dat we de werkelijke invloed hebben onderzocht die het heeft op cognitief functioneren. ‘Mind Games – The Experiment’ laat zien hoe effectief lichaamsbeweging is voor het verbeteren van je geest en we hopen dat iedereen (ongeacht hun leeftijd, lichaamstype of conditieniveau) door het zien van deze documentaire geïnspireerd raakt om te bewegen om zo hun hersenen een boost te geven.”
‘Mind Games – The Experiment’ is beschikbaar voor streaming op Prime Video vanaf 19 januari 2023.
EINDE BERICHT
Opmerking voor redacteuren
Het ASICS-onderzoek liep van mei tot en met september 2022. In deze periode werd het experiment volooid door 77 gamers uit 20 landen. Voor deelname, legde iedereen met goed gevolg een gezondheidstest af en ondertekende een toestemmingsverklaring.
Voor meer informatie, afbeeldingen of om een interview te plannen met professor Brendon Stubbs, hoofdtrainer Andrew Kastor of een van de gamers die meedoen aan de documentaire, kunt u contact opnemen met Rory Cramsie via ASICSMindGames@golin.com
i Bronmateriaal voor de vergelijkingen: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09567976221092726 en https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6174231/ en https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2021.706672/full#:~:text=Bilingualism%20has%20been%20linked%20to,cognitive%20enhancement%20in%20older%20adults
ii De propriëtaire State of Mind-score van ASICS betreft de gemiddelde score van 10 emotionele en cognitieve maatstaven, namelijk: zelfbeheersing, weerbaarheid, positiviteit, tevredenheid, ontspannenheid, zelfvertrouwen, alertheid, sereniteit, focus en energie.
iii Na vier maanden steeg de State of Mind-score van de groep naar de internationale top 10 procent.
Anima Sana In Corpore Sano, betekent ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ en is een oud Latijns gezegde dat aan ASICS ten grondslag ligt en nog steeds de basis van het merk vormt. Het bedrijf werd in 1949 opgericht door Kihachiro Onitsuka en is nu een toonaangevende ontwerper, ontwikkelaar en producent van hardloopschoenen en ander sportschoeisel, -kleding en -accessoires. Meer informatie vindt u op www.asics.com.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20230119005697/nl/
Contacts
Rory Cramsie
ASICSMindGames@golin.com