09:56 uur 06-07-2023

ESG en klantervaring: nieuwe studie onthult prioriteiten van Europese financiële diensten

LONDEN–(BUSINESS WIRE)– De financiële sector in Europa maakt een ingrijpende transitie door. Meer dan 52% van de ondervraagde bedrijven is van plan om binnen de komende twee jaar volledige innovatieprojecten aan te pakken om concurrerend te blijven.

De studie Unlocking opportunity in challenging times: innovation in European Financial Servicesin opdracht van Objectway gedaan door GlobalData toont aan dat de winstprognoses van de particuliere vermogenssector voor 2023 wijzen op opnieuw een jaar van stagnatie. Om deze patstelling te doorbreken, hebben banken en vermogensbeheerders hun investeringen in technologie vorig jaar met 8,5% verhoogd en zullen ze deze waarschijnlijk tot 2023 laten toenemen tot 9,2%. Het doel is vooral om de klantervaring te verbeteren, processen te optimaliseren en het aanbod te ontwikkelen.

Bijna 40% van de respondenten noemde klantervaring de belangrijkste prioriteit. ‘Toegenomen concurrentie tussen spelers, digitalisering en het vermogen om de resultaten van investeringen te garanderen zijn de grootste uitdagingen,’ aldus Luigi Marciano, Group CEO van Objectway. Een duurzame relatie met steeds veeleisender wordende klanten staat centraal. Kunstmatige intelligentie (AI) is hier de grote kwestie, met bijna 50% die AI en machine learning noemt als de grootste veranderingen in strategieën voor klantervaring in de komende twee jaar, gevolgd door uitbreiding van het aantal klantgerichte kanalen (35,6%).

Als het gaat om het bieden van evolutie, nemen ESG-beleggingen het leeuwendeel voor hun rekening. In de hele sector is 84,5% van plan om in de komende drie jaar ESG-beleggingsopties toe te voegen of uit te breiden. “Duurzaam beleggen neemt toe in Europa en wereldwijd, naarmate het bewustzijn van positieve maatschappelijke en ecologische impact in combinatie met verbeterde financiële opbrengsten groeit,” verklaarde Marciano. Er zijn verschillende manieren om een ESG-conform profiel te ontwikkelen of aan te scherpen: volgens 73% van de respondenten is het creëren van nieuwe beleggingsoplossingen de natuurlijke reactie. Andere belangrijke manieren om een ESG-merk te ontwikkelen, waren de klant vragen naar zijn/haar ESG-visie (64,7%) of ondersteuning en middelen bieden voor financiële educatie (48,5%).

Ongeacht de prioriteiten van het bedrijf, succesvolle strategische innovatie vereist een gecoördineerde aanpak en gedeelde doelen van alle belanghebbenden. “Bedrijven erkennen de voordelen van een ecosysteem van bekwame partners om aspecten van hun bedrijf uit te besteden,” licht Marciano toe. Flexibiliteit is de belangrijkste reden om uit te besteden. Dit geldt met name voor grote bedrijven (47,6%) die niet uitsluitend interne hulpbronnen willen gebruiken voor wat een kritische modernisering zou kunnen zijn. De andere belangrijke factor, rond de 40%, zijn duidelijk de kosten, vooral voor kleinere bedrijven, omdat het voor hen meestal niet rendabel is om intern software te ontwikkelen.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Chiara Giudici

+393938229579

chiara.giudici@objectway.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr