AB InBev publiceert resultaten voor het tweede kwartaal van 2023
Aanhoudend wereldwijd momentum, gedeeltelijk gematigd door resultaten in de VS, leidde tot hoge eencijferige opbrengstengroei
BRUSSEL–(BUSINESS WIRE)– AB InBev (Brussel:ABI) (BMV:ANB) (JSE:ANH) (NYSE:BUD):
Dit persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht: https://www.businesswire.com/news/home/20230802729437/nl/
Tabel 14. Termijnen en terugbetalingsschema per 30 juni 2023 (miljard USD) (Graphic: Business Wire)
Gereguleerde informatie1
“Onze onderneming leverde dit kwartaal opnieuw rendabele groei. De opbrengsten stegen met 7.2% en de EBITDA nam met 5.0% toe. We blijven investeren in onze strategische prioriteiten op lange termijn.” – Michel Doukeris, CEO, AB InBev
Totale opbrengsten +7.2% De opbrengsten stegen met 7.2% in 2Q23, waarbij de opbrengsten per hl met 9.0% toenamen, en met 10.0% in HY23, waarbij de opbrengsten per hl met 10.6% toenamen.
Een stijging van 18.4% van de gecombineerde opbrengsten van onze wereldwijde merken Budweiser, Stella Artois en Corona buiten hun thuismarkten in 2Q23, en 16.9% in HY23.
Ongeveer 64% van de inkomsten gegenereerd via B2B digitale platformen, waarbij het aantal maandelijks actieve gebruikers van BEES tot 3.3 miljoen steeg.
Meer dan 115 miljoen USD aan opbrengsten via ons digitale direct-to-consumer ecosysteem.
Totaal volume -1.4% De totale volumes namen in 2Q23 met 1.4% af, waarbij het volume eigen bieren met 1.8% daalde en het volume niet-bieren met 0.5% steeg. De totale volumes namen in HY23 met 0.3% af, waarbij het volume eigen bieren met 0.8% daalde en het volume niet-bieren met 2.1% steeg.
Genormaliseerde EBITDA +5.0% De genormaliseerde EBITDA steeg in 2Q23 met 5.0% tot 4 909 miljoen USD, met een inkrimping van de genormaliseerde EBITDA-marge met 69 basispunten tot 32.5%. De genormaliseerde EBITDA steeg met 9.1% in HY23 tot 9 668 miljoen USD, met een inkrimping van de genormaliseerde EBITDA-marge met 29 basispunten tot 33.0%. De cijfers van de genormaliseerde EBITDA voor HY22 houden rekening met een impact van 201 miljoen USD aan belastingverminderingen in Brazilië. |
Onderliggende winst 1 452 miljoen USD De onderliggende winst (winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten van AB InBev exclusief niet-onderliggende elementen en de impact van hyperinflatie) bedroeg 1 452 miljoen USD in 2Q23 vergeleken met 1 468 miljoen USD in 2Q22, en 2 762 miljoen USD in HY23 tegenover 2 672 miljoen USD in HY22.
Onderliggende WPA 0.72 USD De onderliggende WPA bedroeg 0.72 USD in 2Q23, een daling tegenover 0.73 USD in 2Q22 en bedroeg 1.37 USD in HY23, een stijging tegenover 1.33 USD in HY22.
Verhouding tussen de netto schuld en de EBITDA 3.70x De verhouding tussen onze netto schuld en de genormaliseerde EBITDA bedroeg 3.70x op 30 juni 2023 ten opzichte van 3.86x op 30 juni 2022 en 3.51x op 31 december 2022. |
Het financieel verslag voor de eerste helft van 2023 is beschikbaar op onze website www.ab-inbev.com. |
1Bijgaande informatie heeft betrekking op gereglementeerde informatie in de zin van het Koninklijk Besluit van 14 november 2007 betreffende de verplichtingen van emittenten van financiële instrumenten die mogen worden verhandeld op een gereglementeerde markt. Voor belangrijke disclaimers en meer informatie met betrekking tot de grondslag voor het opstellen van de financiële resultaten, zie pagina 16. |
Commentaar van het management
Aanhoudend wereldwijd momentum, gedeeltelijk gematigd door resultaten in de VS, leidde tot hoge eencijferige opbrengstengroei
We tekenden een opbrengstengroei op van 7.2%, waarbij er in meer dan 85% van onze markten opbrengstengroei was, onder impuls van een stijging van de opbrengsten per hl met 9.0% ten gevolge van prijszettingsacties, aanhoudende premiumisering en andere initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De volumes namen met 1.4% af doordat de groei in de meeste markten teniet gedaan werd door de resultaten in de VS. De EBITDA steeg met 5.0%, terwijl de marge met 69 basispunten kromp door verwachte ongunstige grondstofprijsschommelingen en hogere verkoop- en marketinginvesteringen. De onderliggende WPA bedroeg 0.72 USD.
Vooruitgang inzake onze strategische prioriteiten
We blijven inzetten op en investeren in de drie belangrijkste strategische pijlers om een consistente groei en waardecreatie op lange termijn mogelijk te maken.
Leiderschap en groei van de categorie:
Dit kwartaal leverden we volumegroei in de meeste van onze markten en opbrengstengroei in ruim 85% van onze markten.
Digitalisering en monetarisering van ons ecosysteem:
BEES was goed voor ongeveer 9.2 miljard USD aan bruto koopwaarwaarde (GMV), een stijging met 30% ten opzichte van 2Q22, waarbij 64% van onze opbrengsten werd gegenereerd via B2B digitale kanalen. BEES Marketplace is beschikbaar in 15 markten en genereerde ongeveer 1.3 miljard USD aan GMV per jaar. Maar liefst 63% van de BEES-klanten heeft nu ook een Marketplace-gebruikersaccount.
Optimalisatie van onze activiteiten:
In HY23 stelden gedisciplineerd beheer van de overheadkosten en efficiënte toewijzing van middelen ons in staat ongeveer 2.1 miljard USD aan kapitaalinvesteringen en 3.5 miljard USD aan verkoop- en marketingvesteringen te doen voor een verdere organische groei van onze activiteiten. We blijven focussen op de afbouw van de verhouding tussen de netto schuld en de EBITDA tot 3.70x in vergelijking met 3.86x op 30 juni 2022.
Leiderschap en groei van de categorie
In HY23 investeerden we circa 3.5 miljard USD in verkoop en marketing, een stijging met 12.8% tegenover HY22, wat leidde tot een groei van de merkaantrekkingskracht van onze portefeuille in ongeveer 60% van onze belangrijkste markten. We maken gebruik van onze vijf bewezen en schaalbare hefbomen om categorie-uitbreiding te stimuleren:
- Inclusieve Categorie: In 2Q23 steeg, volgens onze schattingen, het percentage consumenten dat onze merkenportefeuille kocht in onze sleutelmarkten in Latijns Amerika en Afrika. Die participatietoename werd geleid door vrouwelijke consumenten en lage-inkomensgroepen, onder impuls van de voortdurende innovatie van merken en verpakkingen.
- Core-superioriteit: In 2Q23 kende onze portefeuille pilsmerken een gemiddelde eencijferige opbrengstengroei, waarbij de tweecijferige groei in Zuid-Afrika en Colombia gedeeltelijk gematigd werd door de opbrengstendaling van Bud Light in de VS. Volgens onze schattingen vergrootten of behielden onze pilsmerken hun aandeel binnen het segment in twee derde van onze sleutelmarkten.
- Gelegenheidsontwikkeling: Onze wereldwijde portefeuille alcoholvrije bieren noteerde dit kwartaal een opbrengstengroei van ongeveer 30% onder impuls van Budweiser Zero in Brazilië en de groei van Corona Cero in Canada en Europa. Door gebruik te maken van onze digitale direct-to-consumer producten, investeren we in en ontwikkelen we nieuwe consumptiegelegenheden. In Brazilië bijvoorbeeld, faciliteerde Zé Delivery de lancering van Corona Sunset Hours, een dagelijkse activering die consumenten ertoe aanzet te ontkoppelen van het werk en ‘s avonds te genieten met vrienden.
- Premiumisering: Onze portefeuille Above Core-merken kende een opbrengstengroei van meer dan 10% in 2Q23 onder impuls van onze wereldwijde merken en de tweecijferige groei van Modelo in Mexico en Spaten in Brazilië. Onze wereldwijde merken noteerden een opbrengstengroei van 18.4% buiten hun thuismarkten, met Corona voorop, dat recent erkenning kreeg van Kantar BrandZ als het snelst groeiende wereldwijde biermerk qua waarde, met een stijging van 23.7%. Budweiser zette een opbrengstenstijging van 16.9% neer met breed gespreide groei in 25 markten, en Stella Artois steeg met 14.5%.
- Niet-bieren: Onze wereldwijde niet-bieractiviteiten genereerden dit kwartaal meer dan 385 miljoen USD aan inkomsten en kenden een gemiddelde eencijferige stijging, waarbij de wereldwijde groei gedeeltelijk teniet werd gedaan door de zwakke resultaten van de markt van seltzer op basis van mout in de VS. De wereldwijde groei kwam voornamelijk van de uitbreiding van Brutal Fruit in Afrika en de Vicky-portefeuille in Mexico.
Digitalisering en monetarisering van ons ecosysteem
- Digitalisering van onze relatie met ruim 6 miljoen klanten wereldwijd: Sinds 30 juni 2023 is BEES beschikbaar in 23 markten, waarbij in 2Q23 ongeveer 64% van de inkomsten via B2B digitale platformen werd gegenereerd. In 2Q23 bereikte BEES 3.3 miljoen maandelijks actieve gebruikers en bracht ongeveer 9.2 miljard USD aan bruto koopwaarwaarde (GMV) op, een toename met respectievelijk 15% en 30% tegenover 2Q22. BEES Marketplace is nu beschikbaar in 15 markten, en 63% van de BEES-klanten is ook een koper op BEES Marketplace. Marketplace was dit kwartaal goed voor ongeveer 340 miljoen USD aan GMV uit de verkoop van producten van derden, een groei van 41% in vergelijking met 2Q22.
- Leiderspositie op het vlak van DTC-oplossingen: Ons omnichannel direct-to-consumer (DTC) ecosysteem voor digitale en fysieke producten genereerde in 2Q23 ruim 385 miljoen USD aan opbrengsten. Onze digitale DTC-producten Zé Delivery, TaDa en PerfectDraft zijn beschikbaar in 20 markten en genereerden dit kwartaal 16.5 miljoen online bestellingen en ruim 115 miljoen USD aan opbrengsten, een stijging met 18% versus 2Q22.
Optimalisatie van onze activiteiten
In HY23 stelden gedisciplineerd beheer van de overheadkosten en efficiënte toewijzing van middelen aan onze activiteiten ons in staat ongeveer 2.1 miljard USD aan kapitaalinvesteringen en 3.5 miljard USD aan verkoop- en marketingvesteringen te doen met het oog op een verdere organische groei van onze activiteiten, waarbij we de hogere kostomgeving beheerden. De verhouding tussen onze netto schuld en onze EBITDA bereikte 3.70x vergeleken met 3.86x op 30 juni 2022, een stijging ten opzicht van 3.51x op 31 december 2022 wegens de seizoensgebondenheid van onze kasstroomgenerering. De onderliggende WPA bedroeg 0.72 USD, een daling met 0.01 USD per aandeel versus 2Q22 ten gevolge van een netto voordeel van 0.04 USD per aandeel uit belastingverminderingen in Brazilië jaar op jaar.
Verwezenlijking van onze duurzaamheidsprioriteiten
We bleven innoveren en vooruitgang boeken inzake onze duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025 via belangrijke lokale initiatieven die het potentieel hebben om wereldwijd op te schalen. Op het vlak van Klimaatactie investeerden we in een biomassaverwerker in onze Belgische Jupille-brouwerij om thermische energie te produceren uit het kaf van mout, die naar verwachting ons gasverbruik met meer dan 15% zal doen dalen en onze koolstofuitstoot zal verlagen. Op het vlak van Duurzame Landbouw leverden we technische en financiële opleidingen aan ruim 900 kleine gersttelers in Oeganda om lokale toeleveringsketens te versterken. Op het vlak van Waterbeheer installeerden we nieuwe vacuümpomptechnologie in brouwerijen in meerdere markten om het waterverbruik bij flessenvullers met zo’n 50% te verminderen. Voor Circulaire Verpakkingen lanceerde ons bedrijf in Brazilië een nationale campagne rond herbruikbare flessen om het gebruik van herbruikbare verpakkingen te promoten door middel van betaalbaarheid en duurzaamheid.
Op een toekomst met meer momenten om te vieren
In HY23 noteerden we een opbrengstengroei van 10.0% en EBITDA-groei van 9.1% terwijl we op lange termijn bleven investeren in onze merken, vestigingen en digitale transformatie. We blijven gefocust op het brouwen van kwaliteitsvol bier, het bieden van een uitmuntende dienstverlening aan onze klanten, waardecreatie voor onze stakeholders en het verwezenlijken van ons doel om aan een toekomst te bouwen met meer momenten om te vieren.
Vooruitzichten voor 2023
(i) |
Algemeen resultaat: We verwachten dat onze EBITDA overeenkomstig de vooruitzichten op middellange termijn een groei zal kennen van 4 à 8% en dat onze opbrengsten sneller zullen stijgen dan de EBITDA dankzij een gezond evenwicht tussen volume en prijs. De vooruitzichten voor FY23 weerspiegelen onze huidige beoordeling van de inflatie en andere macro-economische omstandigheden. |
|
|
||
(ii) |
Netto financiële kosten: We verwachten dat de netto-interestkosten voor pensioenen en de periodetoerekeningskosten tussen 200 en 230 miljoen USD per kwartaal zullen bedragen, afhankelijk van de valuta- en renteschommelingen. We schatten dat de gemiddelde coupon op de brutoschuld in FY23 ongeveer 4% zal bedragen. |
|
|
||
(iii) |
Effectieve aanslagvoet (EAV): We verwachten dat de genormaliseerde EAV voor FY23 tussen 27% en 29% zal liggen. De vooruitzichten met betrekking tot de EAV houden geen rekening met de impact van potentiële toekomstige wetswijzigingen. |
|
|
||
(iv) |
Netto-investeringsuitgaven: We verwachten dat de netto-investeringsuitgaven tussen 4.5 en 5.0 miljard USD zullen liggen in FY23. |
Tabel 1. Geconsolideerde resultaten (miljoen USD) |
|||
|
2Q22 |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
149 729 |
147 583 |
-1.4% |
AB InBev eigen bieren |
131 107 |
128 750 |
-1.8% |
Niet-biervolumes |
17 544 |
17 636 |
0.5% |
Producten van derden |
1 079 |
1 197 |
12.9% |
Opbrengsten |
14 793 |
15 120 |
7.2% |
Brutowinst |
7 997 |
8 101 |
5.5% |
Brutomarge |
54.1% |
53.6% |
-86 bps |
Genormaliseerde EBITDA |
5 096 |
4 909 |
5.0% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
34.5% |
32.5% |
-69 bps |
Genormaliseerde EBIT |
3 811 |
3 569 |
2.2% |
Genormaliseerde EBIT-marge |
25.8% |
23.6% |
-114 bps |
|
|||
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 597 |
339 |
|
Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 468 |
1 452 |
|
|
|||
Winst per aandeel (USD) |
0.79 |
0.17 |
|
Onderliggende winst per aandeel (USD) |
0.73 |
0.72 |
HY22 |
HY23 |
Interne groei |
|
Volumes (duizend hls) |
289 074 |
288 131 |
-0.3% |
AB InBev eigen bieren |
251 692 |
249 810 |
-0.8% |
Niet-biervolumes |
35 488 |
36 223 |
2.1% |
Producten van derden |
1 894 |
2 098 |
12.5% |
Opbrengsten |
28 027 |
29 333 |
10.0% |
Brutowinst |
15 243 |
15 796 |
8.8% |
Brutomarge |
54.4% |
53.9% |
-60 bps |
Genormaliseerde EBITDA |
9 583 |
9 668 |
9.1% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
34.2% |
33.0% |
-29 bps |
Genormaliseerde EBIT |
7 105 |
7 072 |
8.3% |
Genormaliseerde EBIT-marge |
25.4% |
24.1% |
-39 bps |
|
|||
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 692 |
1 977 |
|
Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
2 672 |
2 762 |
|
|
|||
Winst per aandeel (USD) |
0.84 |
0.98 |
|
Onderliggende winst per aandeel (USD) |
1.33 |
1.37 |
Tabel 2. Volumes (duizend hls) |
||||||
2Q22 |
Scope |
Interne |
2Q23 |
Interne groei |
||
groei |
Volumes |
Eigen bieren |
||||
Noord-Amerika |
27 361 |
35 |
-3 854 |
23 542 |
-14.1% |
-14.5% |
Midden-Amerika |
37 775 |
– |
118 |
37 893 |
0.3% |
-1.0% |
Zuid-Amerika |
36 421 |
7 |
– 691 |
35 737 |
-1.9% |
-1.5% |
EMEA |
22 838 |
60 |
-14 |
22 884 |
-0.1% |
-0.3% |
Azië-Pacific |
25 097 |
– |
2 378 |
27 475 |
9.5% |
9.3% |
Globale Export en Holdingmaatschappijen |
238 |
-102 |
-84 |
51 |
-62.3% |
– |
AB InBev Wereldwijd |
149 729 |
– |
-2 147 |
147 583 |
-1.4% |
-1.8% |
HY22 |
Scope |
Interne |
HY23 |
Interne groei |
||
groei |
Volumes |
Eigen bieren |
||||
Noord-Amerika |
51 448 |
51 |
-4 104 |
47 395 |
-8.0% |
-8.2% |
Midden-Amerika |
72 024 |
– |
141 |
72 164 |
0.2% |
-0.8% |
Zuid-Amerika |
76 815 |
– |
– 791 |
76 023 |
-1.0% |
-1.7% |
EMEA |
42 962 |
104 |
– 224 |
42 842 |
-0.5% |
-0.9% |
Azië-Pacific |
45 385 |
– |
4 204 |
49 589 |
9.3% |
9.1% |
Globale Export en Holdingmaatschappijen |
440 |
-155 |
-168 |
117 |
-58.9% |
– |
AB InBev Wereldwijd |
289 074 |
– |
– 943 |
288 131 |
-0.3% |
-0.8% |
Prestaties in de belangrijkste markten
Verenigde Staten: Opbrengstendaling met 10.5% geïmpacteerd door volumeresultaten
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De opbrengsten daalden met 10.5% en de opbrengst per hl steeg met 5.2% onder impuls van initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De verkoop aan groothandelaars (VAG) daalde met 15.0%. De verkoop aan kleinhandelaars (VAK) nam met 14.0% af, wat slechter is dan de sector, in de eerste plaats door de volumedaling van Bud Light. De EBITDA verminderde met 28.2%, waarbij ongeveer twee derde van deze daling te wijten is aan de verkleining van het marktaandeel en het overige deel te wijten is aan productiviteitsverlies, hogere verkoop- en marketinginvesteringen en steunmaatregelen voor onze groothandelspartners.
- HY23: De opbrengsten daalden met 3.6%, waarbij de opbrengsten per hl met 5.4% stegen. Onze VAG daalde met 8.6% en onze VAK nam met 9.2% af. De EBITDA nam met 14.8% af.
- Commerciële hoogtepunten: De biersector bleef veerkracht tonen in 2Q23 met een opbrengstengroei van 2.3%, terwijl de volumes met 2.5% afnamen volgens Circana. Ons totale aandeel in de biersector verminderde dit kwartaal, maar is vanaf de laatste week van april tot eind juni stabiel gebleven. Vanaf april zijn we via een extern onderzoeksbureau actief in contact gegaan met 170 000 consumenten verspreid over het hele land. De data toont aan dat de meeste consumenten die ondervraagd werden gunstig staan tegenover het merk Bud Light en ongeveer 80% gunstig tot neutraal. Als deel van ons langetermijnplan hebben we de investeringen opgevoerd in onze belangrijkste merken en in maatregelen ter ondersteuning van onze groothandelaars en sleutelinitiatieven voortgezet, zoals partnerschappen met NFL, NBA, Folds of Honor en Farm Rescue.
Mexico: Tweecijferige opbrengsten- en winstgroei met voortgezette marktaandeelwinst
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De opbrengsten kenden een lage tweecijferige groei door een lage tweecijferige groei in opbrengst per hl, dankzij prijszettingsacties en andere initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De volumes kenden een lage eencijferige daling, wat beter is dan de sector, die impact ondervond van een vroeger Paasfeest. De EBITDA steeg met ongeveer 15% en de marge groeide met meer dan 175 basispunten.
- HY23: De opbrengsten kenden een lage tweecijferige groei, waarbij de opbrengst per hl een lage tweecijferige groei kende en de volumes stabiel bleven. De EBITDA steeg met ongeveer 15%.
- Commerciële hoogtepunten: Onze prestaties dit kwartaal werden gestuwd door de continue ontwikkeling van onze portefeuille en onze digitale transformatie. Onze Above Core-portefeuille bleef betere resultaten behalen dan de sector, met een opbrengstengroei van ongeveer 15% onder impuls van de sterke resultaten van Modelo, Michelob Ultra en Pacifico. We zetten dit kwartaal onze digitale en fysieke DTC-initiatieven verder met ons digitale DTC-platform TaDa, dat nu actief is in meer dan 60 grote steden en maandelijks gemiddeld meer dan 300 000 bestellingen verwerkt, en de opening van 150 bijkomende Modelorama-winkels.
Colombia: Hoge eencijferige opbrengstengroei en tweecijferige winstgroei
-
Bedrijfsresultaten:
-
2Q23: We noteerden een hoge eencijferige opbrengstengroei, met een hoge eencijferige groei van de opbrengst per hl, dankzij prijszettingsacties en andere initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De volumes kenden een lage eencijferige groei en we bleven in de markt van de alcoholhoudende dranken aan marktaandeel winnen in een verbeterende consumentenomgeving. De EBITDA steeg iets meer dan 20%, aangedreven door opbrengstengroei en omwille van een verlies toe te schrijven aan de verkoop van niet-essentiële activa in 2Q22.
HY23: De opbrengsten en de opbrengst per hl kenden een hoge eencijferige groei. De volumes kenden een lage eencijferige daling. De EBITDA kende een hoge eencijferige groei.
-
2Q23: We noteerden een hoge eencijferige opbrengstengroei, met een hoge eencijferige groei van de opbrengst per hl, dankzij prijszettingsacties en andere initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De volumes kenden een lage eencijferige groei en we bleven in de markt van de alcoholhoudende dranken aan marktaandeel winnen in een verbeterende consumentenomgeving. De EBITDA steeg iets meer dan 20%, aangedreven door opbrengstengroei en omwille van een verlies toe te schrijven aan de verkoop van niet-essentiële activa in 2Q22.
- Commerciële hoogtepunten: Onze portefeuille toonaangevende pilsmerken was de drijvende kracht achter onze resultaten dit kwartaal, met een uitzonderlijk sterk resultaat van Poker, waarvan de volumes met circa 15% stegen.
Brazilië: Hoge eencijferige opbrengstengroei en tweecijferige winstgroei met margeverbetering
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De opbrengsten stegen met 9.4% en de opbrengst per hl nam met 12.2% toe dankzij initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer en aanhoudende premiumisering. De biervolumes daalden met 2.6%, wat naar onze schatting slechter is dan de sector, na de sterke resultaten van 2Q22 die gebaseerd waren op het herstel na COVID. De volumes niet-bieren namen met 2.2% af, met als gevolg een totale volumedaling van 2.5%. De EBITDA nam met 29.0% toe, en de marge groeide met ongeveer 400 basispunten.
- HY23: De totale volumes bleven stabiel, waarbij de biervolumes met 0.9% daalden en het volume niet-bieren met 2.5% steeg. Zowel de opbrengsten als de opbrengst per hl namen met 12.4% toe. De EBITDA steeg met 27.7%.
- Commerciële hoogtepunten: Onze premium- en super premiummerken bleven het dit kwartaal uitzonderlijk goed doen, met een volumegroei van ongeveer 35%, voornamelijk dankzij Original, Spaten en Corona. BEES Marketplace bleef uitbreiden en heeft nu meer dan 700 000 klanten, een stijging met 29% ten opzichte van 2Q22, waarbij de GMV met 64% groeide. Ons digitale DTC-platform, Zé Delivery, telt nu 4.6 miljoen maandelijks actieve gebruikers, een stijging van 12% tegenover 2Q22, waarbij de GMV met 12% groeide.
Europa: Hoge eencijferige groei van opbrengsten en winst
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De opbrengsten kenden een hoge eencijferige groei, waarbij de opbrengsten per hl met ongeveer 15% toenamen, dankzij prijszettingsacties en de aanhoudend momentum van onze premium- en super premiummerken. De volumes noteerden een gemiddelde eencijferige daling, wat volgens onze schattingen beter is dan een zwakke sector in de meeste van onze belangrijkste markten. De EBITDA kende een hoge eencijferige groei.
- HY23: De dubbelcijferige opbrengstengroei werd aangedreven door de stijging van de opbrengst per hl met ongeveer 15%. De volumes kenden een lage eencijferige daling. De EBITDA kende een hoge eencijferige groei.
- Commerciële hoogtepunten: We blijven inzetten op premiumisering in heel Europa. Onze premium- en super premiummerken boekten dubbelcijferige opbrengstengroei dit kwartaal onder impuls van Corona en Budweiser.
Zuid-Afrika: Tweecijferige opbrengstengroei met voortgezette marktaandeelwinst
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De opbrengsten stegen met bijna 20% en de opbrengst per hl nam met meer dan 10% toe, dankzij prijszettingsacties en andere initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. Onze volumes kenden een hoge eencijferige groei, wat volgens onze schattingen beter is dan de sector, aangedreven door een sterke consumentenvraag naar onze merken en een gunstige vergelijkbare basis wegens productiebeperkingen in 2Q22. De EBITDA bleef stabiel, aangezien de opbrengstengroei grotendeels teniet werd gedaan door de verwachte ongunstige valuta- en grondstofprijsschommelingen.
- HY23: De opbrengsten kenden een lage tweecijferige groei, met een hoge eencijferige toename van de opbrengst per hl en een gemiddelde eencijferige stijging van de volumes. De EBITDA noteerde een lage eencijferige daling.
- Commerciële hoogtepunten: We blijven een sterke consumentenvraag naar onze portefeuille zien, met winst in marktaandeel in zowel de biermarkt als de totale alcoholmarkt, volgens onze schattingen. Carling Black Label, het best verkopende biermerk in het land, leverde dit kwartaal de beste resultaten met een hoge tweecijferige volumegroei en de volumes van onze wereldwijde merken stegen met meer dan 50% onder impuls van Corona.
China: Tweecijferige volume- en winstgroei
-
Bedrijfsresultaten:
- 2Q23: De volumes stegen met 11.0%, wat volgens onze schattingen beter is dan de sector. De opbrengst per hl nam met 7.6% toe dankzij het herstel van de horeca en aanhoudende premiumisering, wat leidde tot een opbrengstengroei van 19.4%. De EBITDA steeg met 21.8%.
- HY23: De volumes stegen met 9.4% en de opbrengst per hl nam met 5.4% toe, hetgeen leidde tot een stijging van de totale opbrengsten met 15.3%. De EBITDA steeg met 17.4%.
- Commerciële hoogtepunten: We noteerden dit kwartaal volumegroei in alle segmenten van onze portefeuille, met een volumegroei van ongeveer 25% in zowel onze premium- als onze super premiumportefeuille. De uitrol en gebruik van het BEES-platform hield aan, waardoor BEES nu aanwezig is in meer dan 220 steden en ruim 45% van onze inkomsten in juni tot stand kwam via digitale kanalen.
Hoogtepunten van onze andere markten
- Canada: De opbrengsten kenden dit kwartaal een lage eencijferige groei, met een hoge eencijferige groei van de opbrengst per hl, dankzij initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer en premiumisering. De volumes kenden een gemiddelde eencijferige daling, lager dan de zwakke sector.
- Peru: We noteerden dit kwartaal een hoge eencijferige opbrengstengroei, met een lage tweecijferige groei van de opbrengst per hl, vooral ten gevolge van initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer. De volumes kenden een lage eencijferige daling.
- Ecuador: De opbrengsten kenden in 2Q23 een hoge eencijferige groei met een lage eencijferige stijging van de volumes dankzij voortgezette groei van ons aandeel in de totale markt van alcoholhoudende dranken. Onze Above Core-merken bleven onze groei aandrijven met een tweecijferige opbrengstengroei.
- Argentinië: De opbrengsten kenden in 2Q23 een hoge eencijferige groei op een gerapporteerde basis in USD en een groei van meer dan 100% op organische basis, dankzij initiatieven op het vlak van opbrengstenbeheer in een omgeving sterk onderhevig aan inflatie. De biervolumes kenden een lage eencijferige groei, waarbij de totale volumes een lage eencijferige daling ondergingen.
- Afrika met uitzondering van Zuid-Afrika: In Nigeria stegen onze opbrengsten dit kwartaal met ongeveer 15% en kenden de totale volumes een hoge eencijferige daling, onder invloed van een zwakke sector die de impact ondervond van een uitdagende operationele omgeving. In onze andere markten noteerden de totale volumes een hoge eencijferige stijging in 2Q23, voornamelijk onder impuls van Tanzania, Ghana en Oeganda.
- Zuid-Korea: De totale opbrengsten noteerden een hoge eencijferige daling ten gevolge van een lage eencijferige volumedaling volgend op het herstel na COVID in 2Q22. De opbrengst per hl kende een gemiddelde eencijferige daling, vooral ten gevolge van een accijnsverhoging.
Geconsolideerde Resultatenrekening
Tabel 3. Geconsolideerde resultatenrekening (miljoen USD) |
|||
2Q22 |
2Q23 |
Interne |
|
groei |
|||
Opbrengsten |
14 793 |
15 120 |
7.2% |
Kostprijs verkochte goederen |
-6 796 |
-7 019 |
-9.2% |
Brutowinst |
7 997 |
8 101 |
5.5% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-4 500 |
-4 707 |
-9.4% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
314 |
175 |
47.8% |
Bedrijfsresultaat (EBIT) vóór niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) |
3 811 |
3 569 |
2.2% |
Niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) boven EBIT |
-9 |
-60 |
|
Netto financiële opbrengsten/(kosten) |
-1 252 |
-1 283 |
|
Niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten) |
72 |
-1 078 |
|
Aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
74 |
55 |
|
Belastingen |
-721 |
-595 |
|
Winst |
1 975 |
607 |
|
Winst toerekenbaar aan minderheidsbelangen |
378 |
269 |
|
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 597 |
339 |
|
|
|||
Genormaliseerde EBITDA |
5 096 |
4 909 |
5.0% |
Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 468 |
1 452 |
HY22 |
HY23 |
Interne |
|
groei |
|||
Opbrengsten |
28 027 |
29 333 |
10.0% |
Kostprijs verkochte goederen |
-12 784 |
-13 536 |
-11.5% |
Brutowinst |
15 243 |
15 796 |
8.8% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-8 616 |
-9 051 |
-9.8% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
478 |
327 |
26.2% |
Bedrijfsresultaat (EBIT) vóór niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) |
7 105 |
7 072 |
8.3% |
Niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) boven EBIT |
-105 |
-107 |
|
Netto financiële opbrengsten/(kosten) |
-2 444 |
-2 520 |
|
Niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten) |
176 |
-703 |
|
Aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
129 |
105 |
|
Niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
-1 143 |
– |
|
Belastingen |
-1 244 |
-1 192 |
|
Winst |
2 474 |
2 655 |
|
Winst toerekenbaar aan minderheidsbelangen |
782 |
678 |
|
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 692 |
1 977 |
|
|
|||
Genormaliseerde EBITDA |
9 583 |
9 668 |
9.1% |
Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
2 672 |
2 762 |
Na de categorisering van Argentinië als een land met een cumulatief inflatiecijfer van meer dan 100% over drie jaar tijd rapporteren we de activiteiten van onze Argentijnse dochterondernemingen sinds 2018 met de boekhoudkundige correcties voor hyperinflatie krachtens IAS 29. In Argentinië is de inflatie tijdens de laatste 12 maanden zeer snel gestegen, wat een grotere impact op de interne opbrengstengroei van AB InBev heeft dan in het verleden. Ter illustratie: met uitsluiting van alle Argentijnse activiteiten zou de interne opbrengstengroei van AB InBev in 2Q23 4.6% bedragen, tegenover de gerapporteerde 7.2%. Voor HY23 zou de opbrengstengroei voor AB InBev 6.7% bedragen, tegenover de gerapporteerde 10.0%.
De geconsolideerde overige bedrijfsopbrengsten/(kosten) zijn in 2Q23 met 26.2% gestegen, voornamelijk dankzij hogere overheidssubsidies en de verkoop van niet-essentiële activa jaar op jaar. In HY22 boekte Ambev 201 miljoen USD aan opbrengsten in andere bedrijfsopbrengsten gelieerd aan belastingverminderingen. De impact jaar op jaar wordt weergegeven als een scope en heeft geen effect op de voorgestelde interne groeicijfers.
Niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) boven EBIT & Niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen
Tabel 4. Niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) boven EBIT en niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
COVID-19 kosten |
-4 |
– |
-13 |
– |
Herstructurering |
-14 |
-22 |
-51 |
-50 |
Verkoop van activiteiten en activa (inclusief bijzondere waardeverminderingsverliezen) |
10 |
-19 |
6 |
-38 |
Juridische kosten |
– |
-19 |
– |
-19 |
AB InBev Efes-gerelateerde kosten |
-1 |
– |
-47 |
– |
Niet-onderliggende impact op het bedrijfsresultaat |
-9 |
-60 |
-105 |
-107 |
Niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
– |
– |
-1 143 |
– |
De EBIT is exclusief negatieve niet-onderliggende kosten ten bedrage van 60 miljoen USD in 2Q23 en 107 miljoen USD in HY23.
Het niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen in HY22 omvat de non-cash waardevermindering van 1 143 miljoen USD die de vennootschap heeft geboekt op haar investering in AB InBev Efes in 1Q22.
Netto financiële opbrengsten/(kosten)
Tabel 5. Netto financiële opbrengsten/(kosten) (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Netto-interestkosten |
-838 |
-824 |
-1 683 |
-1 630 |
Netto-interestkosten voor pensioenen |
-19 |
-21 |
-37 |
-42 |
Periode toerekeningkosten |
-185 |
-202 |
-336 |
-385 |
Netto rente-inkomsten op Braziliaanse belastingverminderingen |
65 |
47 |
113 |
78 |
Overige financiële resultaten |
-275 |
-283 |
-501 |
-540 |
Netto financiële opbrengsten/(kosten) |
-1 252 |
-1 283 |
-2 444 |
-2 520 |
Niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten)
Tabel 6. Niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten) (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Aanpassing aan marktwaarde |
65 |
-1 078 |
296 |
-703 |
Winst/(verlies) op vervroegde terugbetaling van obligaties & andere |
7 |
– |
-120 |
– |
Niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten) |
72 |
-1 078 |
176 |
-703 |
De niet-onderliggende netto financiële kosten in HY23 omvatten marktwaardeverliezen op afgeleide instrumenten aangegaan ter afdekking van de aandelen die uitgegeven werden in het kader van de combinaties met Grupo Modelo en SAB.
Een overzicht van het aantal aandelen die opgenomen zijn in de afdekking van het instrument voor uitgestelde aandelen en de beperkte aandelen wordt samen met de start- en slotkoers van de aandelen weergegeven in tabel 7.
Tabel 7. Niet-onderliggende uitgestelde aandelen instrumenten |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Aandelenkoers per begin periode (euro per aandeel) |
54.26 |
61.33 |
53.17 |
56.27 |
Aandelenkoers per einde periode (euro per aandeel) |
51.36 |
51.83 |
51.36 |
51.83 |
Aantal eigenvermogensinstrumenten per einde periode (miljoen) |
100.5 |
100.5 |
100.5 |
100.5 |
Belastingen
Tabel 8. Belastingen (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Belastingen |
721 |
595 |
1 244 |
1 192 |
Effectieve Aanslagvoet |
27.5% |
51.9% |
26.3% |
31.9% |
Genormaliseerde Effectieve Aanslagvoet |
30.3% |
27.8% |
28.2% |
27.3% |
De daling van de genormaliseerde EAV in 2Q23 in vergelijking met 2Q22 en de daling in HY23 in vergelijking met HY22 houden vooral verband met de resultatenmix van de landen.
Tabel 9. Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 597 |
339 |
1 692 |
1 977 |
Netto-impact van niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) op de winst |
– 114 |
1 091 |
1 006 |
750 |
Hyperinflation impacts in underlying profit |
– 15 |
22 |
– 26 |
35 |
Onderliggende winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 468 |
1 452 |
2 672 |
2 762 |
De onderliggende winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten ondervond in 2Q22 en HY22 een positieve impact van respectievelijk 115 miljoen USD en 152 miljoen USD, en in 2Q23 en HY23 respectievelijk van 29 miljoen USD en 48 miljoen USD na belastingen en minderheidsbelangen in verband met belastingverminderingen in Brazilië.
Basis- en onderliggende WPA
Tabel 10. Winst per aandeel (USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Basis-WPA |
0.79 |
0.17 |
0.84 |
0.98 |
Netto-impact van niet-onderliggende opbrengsten/(kosten) op de winst |
-0.07 |
0.54 |
0.50 |
0.37 |
Hyperinflatie impact op WPA |
-0.01 |
0.01 |
-0.01 |
0.02 |
Onderliggende WPA |
0.73 |
0.72 |
1.33 |
1.37 |
Gewogen gemiddeld aantal gewone en beperkte aandelen (miljoen) |
2 012 |
2 016 |
2 012 |
2 016 |
Tabel 11. Belangrijkste drijfveren van de onderliggende WPA in USD |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Genormaliseerde EBIT exclusief hyperinflatie |
1.90 |
1.78 |
3.55 |
3.54 |
Hyperinflatie impact op genormaliseerde EBIT |
-0.01 |
-0.01 |
-0.02 |
-0.03 |
Genormaliseerde EBIT |
1.90 |
1.77 |
3.53 |
3.51 |
Netto financiële kosten |
-0.62 |
-0.64 |
-1.21 |
-1.25 |
Belastingen |
-0.39 |
-0.31 |
-0.65 |
-0.62 |
Geassocieerde deelnemingen & minderheidsbelangen |
-0.15 |
-0.11 |
-0.32 |
-0.29 |
Hyperinflatie impact op WPA |
-0.01 |
0.01 |
-0.01 |
0.02 |
Onderliggende WPA |
0.73 |
0.72 |
1.33 |
1.37 |
Gewogen gemiddeld aantal gewone en beperkte aandelen (miljoen) |
2 012 |
2 016 |
2 012 |
2 016 |
Reconciliatie van genormaliseerde EBITDA en winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten
Tabel 12. Reconciliatie van genormaliseerde EBITDA en winst toerekenbaar aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten (miljoen USD) |
||||
2Q22 |
2Q23 |
HY22 |
HY23 |
|
Winst toe te rekenen aan houders van AB InBev eigenvermogensinstrumenten |
1 597 |
339 |
1 692 |
1 977 |
Minderheidsbelangen |
378 |
269 |
782 |
678 |
Winst |
1 975 |
607 |
2 474 |
2 655 |
Belastingen |
721 |
595 |
1 244 |
1 192 |
Aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
-74 |
-55 |
-129 |
-105 |
Niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
– |
– |
1 143 |
– |
Netto financiële (opbrengsten)/kosten |
1 252 |
1 283 |
2 444 |
2 520 |
Niet-onderliggende netto financiële (opbrengsten)/kosten |
-72 |
1 078 |
-176 |
703 |
Niet-onderliggende (opbrengsten)/kosten boven EBIT (incl. waardeverminderingsverliezen) |
9 |
60 |
105 |
107 |
Genormaliseerde EBIT |
3 811 |
3 569 |
7 105 |
7 072 |
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen |
1 286 |
1 340 |
2 477 |
2 596 |
Genormaliseerde EBITDA |
5 096 |
4 909 |
9 583 |
9 668 |
De genormaliseerde EBITDA en de genormaliseerde EBIT zijn maatstaven die door AB InBev gebruikt worden om de onderliggende resultaten van de onderneming aan te tonen.
De genormaliseerde EBITDA wordt berekend zonder rekening te houden met de onderstaande effecten op de winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten van AB InBev: (i) minderheidsbelangen, (ii) inkomstenbelasting, (iii) aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen; (iv) niet-onderliggend aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen; (v) netto financiële opbrengsten of kosten, (vi) niet-onderliggende netto financiële opbrengsten of kosten, (vii) niet-onderliggende opbrengsten en kosten boven EBIT en (viii) afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen.
Genormaliseerde EBITDA en genormaliseerde EBIT zijn geen boekhoudkundige maatstaven binnen IFRS en mogen niet als een alternatief gezien worden voor de winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten als een maatstaf voor bedrijfsprestaties of een alternatief voor de kasstroom als een maatstaf voor liquiditeit. Er bestaat geen vaste berekeningsmethode voor genormaliseerde EBITDA en genormaliseerde EBIT, en de definitie die AB InBev voor genormaliseerde EBITDA en genormaliseerde EBIT hanteert, kan afwijken van de definitie die gebruikt wordt door andere bedrijven.
Financiële positie
Tabel 13. Geconsolideerd kasstroomoverzicht (miljoen USD) |
||
HY22 |
HY23 |
|
Operationele activiteiten |
||
Winst van de periode |
2 474 |
2 655 |
Interesten, belastingen en niet-kaselementen opgenomen in de winst |
7 015 |
7 512 |
Bedrijfskasstroom vóór wijziging in bedrijfskapitaal en gebruik van voorzieningen |
9 489 |
10 167 |
|
||
Verandering in bedrijfskapitaal |
-3 339 |
-4 615 |
Pensioenbijdragen en gebruik van voorzieningen |
-195 |
-192 |
(Betaalde)/ontvangen interesten en belastingen |
-3 823 |
-3 806 |
Ontvangen dividenden |
50 |
43 |
Kasstroom uit operationele activiteiten |
2 182 |
1 597 |
|
||
Investeringsactiviteiten |
||
Netto-investeringsuitgaven |
-1 939 |
-2 063 |
Verwerking en verkoop van dochterondernemingen, na aftrek van verworven / afgestane liquide middelen |
-44 |
-8 |
Netto ontvangsten uit de verkoop/(verwerving) van andere activa |
66 |
10 |
Kasstroom uit / (gebruikt voor) investeringsactiviteiten |
-1 917 |
-2 061 |
|
||
Financieringsactiviteiten |
||
Uitgekeerde dividenden |
-1 276 |
-1 923 |
Netto (terugbetalingen)/opnames van leningen |
-3 452 |
155 |
Leasebetalingen |
-286 |
-359 |
Verkoop/(verwerving) van minderheidsbelangen |
-378 |
-696 |
Kasstroom uit / (gebruikt voor) financieringsactiviteiten |
-5 392 |
-2 823 |
. |
||
Netto toename/(afname) van liquide middelen |
-5 128 |
-3 287 |
In HY23 was er een daling van de liquide middelen met 3 287 miljoen USD vergeleken met een daling van 5 128 miljoen USD in HY22, met de volgende verschuivingen:
- Onze kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg 1 597 miljoen USD in HY23 vergeleken met 2 182 miljoen USD in HY22. Die daling was het gevolg van wijzigingen in bedrijfskapitaal voor HY23 in vergelijking met HY22. De veranderingen in bedrijfskapitaal in de eerste helft van 2023 en 2022 weerspiegelen hogere bedrijfskapitaalniveaus op het einde van juni dan op het einde van het jaar door seizoensgebondenheid.
- De netto uitgaande kasstroom uit investeringsactiviteiten bedroeg 2 061 miljoen USD in HY23 vergeleken met een uitgaande kasstroom van 1 917 miljoen USD in HY22. De stijging in de uitgaande kasstroom uit investeringsactiviteiten was hoofdzakelijk het gevolg van hogere netto-investeringsuitgaven in HY23 vergeleken met HY22. Ongeveer 33% van de totale kapitaalinvesteringen in HY23 werd gebruikt om de productiefaciliteiten van de onderneming te verbeteren, 49% ging naar logistieke en commerciële investeringen en 18% werd gespendeerd om de administratieve capaciteiten te verbeteren en hardware en software aan te kopen.
- De netto uitgaande kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg 2 823 miljoen USD in HY23 vergeleken met een uitgaande kasstroom van 5 392 miljoen USD in HY22. Deze daling is vooral te wijten aan een lagere schuldaflossing in HY23 vergeleken met HY22.
Op 30 juni 2023 bedroeg onze netto schuld 73.8 miljard USD, vergeleken met 69.7 miljard USD op 31 december 2022.
Op 30 juni 2023 was de verhouding tussen onze netto schuld en de genormaliseerde EBITDA 3.70x. Onze optimale kapitaalstructuur is een verhouding tussen de netto schuld en de genormaliseerde EBITDA van rond de 2x.
We blijven inzetten op proactief beheer van onze schuldportefeuille, die voor 96% uit vastrentende schulden bestaat. 42% van onze schuld is uitgedrukt in andere valuta dan de US dollar, en de vervaldagen van onze schulden zijn goed verspreid over de komende jaren.
Op 30 juni 2023 hadden we een totale liquiditeit van 16.9 miljard USD, bestaande uit 10.1 miljard USD aan vastgelegde kredietfaciliteiten op lange termijn en 6.8 miljard USD aan kasmiddelen, kasequivalenten en kortetermijninvesteringen in schuldinstrumenten min geldkredieten.
Toelichting
Teneinde het inzicht in de onderliggende prestaties van AB InBev te vergemakkelijken, steunen de groeianalyses, inclusief alle toelichtingen in dit persbericht, en behoudens andersluidende vermelding, op organische en genormaliseerde groeicijfers. Met andere woorden, in de analyse van de cijfers wordt geen rekening gehouden met de impact van wijzigingen in de wisselkoersen op de omrekening van buitenlandse activiteiten, noch met scopes. Scopes vertegenwoordigen de impact van overnames en desinvesteringen, de opstart of beëindiging van activiteiten of de transfer van activiteiten tussen segmenten, winsten en verliezen uit hoofde van inperking of beëindiging van een regeling en jaar-op-jaar veranderingen in boekhoudkundige schattingen en andere veronderstellingen waarvan het management oordeelt dat ze geen onderdeel vormen van de onderliggende prestaties van de onderneming. De organische groei van onze wereldwijde merken Budweiser, Stella Artois en Corona omvat niet de export naar Australië, waarvoor een eeuwigdurende vergunning werd verleend aan een derde na de verkoop van de Australische activiteiten in 2020. Alle verwijzingen per hectoliter (per hl) zijn exclusief de Amerikaanse niet-bieractiviteiten. Telkens wanneer er in dit document sprake is van prestatie-indicatoren (EBITDA, EBIT, winst, belastingvoet, winst per aandeel), worden zij gerapporteerd op een ‘genormaliseerde’ basis, wat betekent dat ze gerapporteerd worden vóór niet-onderliggende elementen. Niet-onderliggende opbrengsten en kosten hebben betrekking op transacties die zich niet regelmatig voordoen als onderdeel van de normale activiteiten van de onderneming. Ze worden afzonderlijk meegedeeld aangezien ze omwille van hun omvang of aard belangrijk zijn om tot een goed begrip te komen van de onderliggende duurzame prestaties van de onderneming. Genormaliseerde cijfers zijn aanvullende cijfers die door het management worden gebruikt en mogen niet dienen ter vervanging van de cijfers bepaald in overeenstemming met IFRS als indicator van de prestatie van de onderneming. Vanaf 1 januari 2023 worden marktwaardewinsten/(verliezen) op afgeleide instrumenten aangegaan ter afdekking van de op aandelen gebaseerde betalingsprogramma’s gerapporteerd in de niet-onderliggende netto financiële opbrengsten/(kosten). De presentatie van 2022 werd gewijzigd om in lijn te zijn met de presentatie van 2023. Sinds 3Q18 rapporteren we de Argentijnse resultaten met de boekhoudkundige correcties voor hyperinflatie. Overeenkomstig de IFRS-regels (IAS 29) moeten we de voorlopige resultaten herformuleren op basis van de gewijzigde algemene koopkracht van de lokale munteenheid, waarbij we gebruik maken van de officiële indexen voordat we de lokale bedragen omzetten aan de slotkoers van de relevante periode. Deze factoren worden niet meegenomen in de organische berekening.In HY23 rapporteerden we een negatieve impact op de winst toerekenbaar aan houders van eigenvermogensinstrumenten van AB InBev van 35 miljoen USD. De impact op de onderliggende WPA in HY23 bedroeg -0.02 USD. De optelling van cijfers in de tabellen en bijlagen kan soms leiden tot afrondingsverschillen. De winst per aandeel voor 2Q23 en HY23 is gebaseerd op een gewogen gemiddelde van 2 016 miljoen aandelen, vergeleken met een gewogen gemiddelde van 2 012 miljoen aandelen voor 2Q22 en HY22.
Wettelijke disclaimer
Dit persbericht bevat “toekomstgerichte verklaringen”. Die verklaringen zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen en meningen van het management van AB InBev met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en ontwikkelingen, en zijn uiteraard onderhevig aan onzekerheid en verandering van omstandigheden. De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht omvatten verklaringen die geen verklaringen over historische feiten zijn en verklaringen die typisch woorden bevatten zoals “zal”, “kan”, “zou”, “geloven”, “van plan zijn”, “verwacht”, “anticipeert”, “beoogt”, “schat”, “waarschijnlijk”, “voorziet” en soortgelijke bewoordingen. Alle verklaringen, behalve deze over historische feiten, zijn toekomstgerichte verklaringen. U mag niet overmatig vertrouwen op deze toekomstgerichte verklaringen, die de huidige meningen van het management van AB InBev weerspiegelen, verschillende risico’s en onzekerheden inhouden met betrekking tot AB InBev en afhangen van vele factoren, waarvan sommige buiten de controle van AB InBev liggen. Er zijn belangrijke factoren, risico’s en onzekerheden waardoor de daadwerkelijke uitkomsten en resultaten in belangrijke mate kunnen verschillen, met inbegrip van maar niet beperkt tot de risico’s en onzekerheden met betrekking tot AB InBev die beschreven worden onder Item 3.D van AB InBevs jaarverslag op formulier 20-F (“Form 20-F”), dat ingediend werd bij de US Securities and Exchange Commission (“SEC”) op 17 maart 2023. Vele van die risico’s en onzekerheden worden en zullen worden verergerd door een mogelijke verslechtering van het wereldwijde economische en bedrijfsklimaat, het huidige conflict in Rusland en Oekraïne en de COVID-19-pandemie. Andere onbekende of onvoorspelbare factoren zouden er kunnen voor zorgen dat de daadwerkelijke resultaten in belangrijke mate verschillen van de resultaten weergegeven in de toekomstgerichte verklaringen. De toekomstgerichte verklaringen moeten worden samen gelezen met de andere waarschuwingen vervat in andere documenten, met inbegrip van AB InBevs meest recente Form 20-F en andere verslagen op Form 6-K, alsook alle andere documenten die AB InBev openbaar heeft gemaakt. Alle toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht worden volledig bepaald door deze waarschuwingen en er kan geen zekerheid worden gegeven dat de daadwerkelijke resultaten of ontwikkelingen die AB InBev anticipeert, zullen worden gerealiseerd of, zelfs indien substantieel gerealiseerd, deze de verwachte gevolgen of effecten zullen hebben op AB InBev, haar activiteiten of operaties. Tenzij zoals vereist bij wet, wijst AB InBev elke verplichting van de hand om toekomstgerichte verklaringen publiekelijk bij te werken of te herzien naar aanleiding van nieuwe informatie, toekomstige gebeurtenissen of anderszins. De in tabel 1 (met uitzondering van de volume-informatie) en tabel 3 tot 5, 6, 8, 9, 12 en 13 van dit persbericht vermelde financiële gegevens voor het tweede kwartaal van 2023 (2Q23) en het eerste half jaar van 2023 (HY23) zijn ontleend aan de niet-geauditeerde verkorte geconsolideerde tussentijdse financiële staten van de groep op datum van en voor de periode van zes maanden eindigend op 30 juni 2023; deze gegevens werden nagezien door onze commissarissen PwC Bedrijfsrevisoren BV / PwC Réviseurs d’Entreprises SRL volgens de normen van de Public Company Accounting Oversight Board (Verenigde Staten). De financiële gegevens uit tabel 7, 10, 11 en 14 zijn ontleend uit de onderliggende financiële staten op datum van en voor de periode van zes maanden eindigend op 30 juni 2023 (met uitzondering van de volume-informatie). Verwijzingen in dit document naar de inhoud van een van onze websites, zoals www.bees.com, zijn bedoeld als hulpmiddel om deze inhoud te vinden en zijn niet als verwijzing opgenomen in dit document.
Telefonische conferentie en webcast
Telefonische conferentie en webcast voor investeerders op donderdag 3 augustus 2023:
15u00 Brussel / 14u00 Londen / 9u00 New York
Registratiegegevens:
Webcast (enkel luisteren):
Resultaten AB InBev 2Q23 & HY23 Webcast
Om telefonisch deel te nemen, gelieve een van de volgende nummers te draaien:
Gratis: +1 877-407-8029
Betalend: +1 201-689-8029
Over Anheuser-Busch InBev (AB InBev)
Anheuser-Busch InBev (AB InBev) is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: ABI) met hoofdzetel in Leuven, België, met secundaire noteringen op de Mexicaanse (MEXBOL: ANB) en Zuid-Afrikaanse (JSE: ANH) beurzen en met American Depositary Receipts op de New York Stock Exchange (NYSE: BUD). Als onderneming dromen we groots om aan een toekomst te bouwen met meer momenten om te vieren. We zijn steeds op zoek naar nieuwe manieren om in te spelen op levensmomenten, onze sector verder te ontwikkelen en een betekenisvolle impact te hebben op de wereld. We engageren ons om uitstekende merken te creëren die de tand des tijds doorstaan en de beste bieren te brouwen met de beste ingrediënten. Onze diverse portefeuille met ruim 500 biermerken omvat de wereldwijde merken Budweiser®, Corona® en Stella Artois®; multilandenmerken Beck’s®, Hoegaarden®, Leffe® en Michelob ULTRA®; en lokale kampioenen zoals Aguila®, Antarctica®, Bud Light®, Brahma®, Cass®, Castle®, Castle Lite®, Cristal®, Harbin®, Jupiler®, Modelo Especial®, Quilmes®, Victoria®, Sedrin® en Skol®. Ons brouwerfgoed gaat meer dan 600 jaar terug en beslaat verschillende continenten en generaties. Van onze Europese roots in brouwerij Den Hoorn in Leuven, België. Tot de pioniersgeest van de Anheuser & Co-brouwerij in St. Louis in de Verenigde Staten. Tot de oprichting van Castle Brewery in Zuid-Afrika tijdens de gold rush in Johannesburg. Tot Bohemia, de eerste brouwerij in Brazilië. We zijn geografisch gediversifieerd met een evenwichtige blootstelling aan ontwikkelde markten en groeimarkten, en benutten de collectieve sterkte van ongeveer 167 000 medewerkers in bijna 50 landen wereldwijd. In 2022 bedroeg de gerapporteerde opbrengst van AB InBev 57.8 miljard USD (exclusief joint ventures en geassocieerde ondernemingen).
Bijlage 1: Gesegmenteerde informatie (2Q)
AB InBev Wereldwijd |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
149 729 |
– |
– |
– |
-2 147 |
147 583 |
-1.4% |
waarvan AB InBev eigen bieren |
131 107 |
19 |
– |
– |
-2 376 |
128 750 |
-1.8% |
Opbrengsten |
14 793 |
-20 |
-870 |
153 |
1 065 |
15 120 |
7.2% |
Kostprijs verkochte goederen |
-6 796 |
12 |
430 |
-41 |
– 625 |
-7 019 |
-9.2% |
Brutowinst |
7 997 |
-8 |
-440 |
111 |
440 |
8 101 |
5.5% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-4 500 |
-11 |
264 |
-38 |
-421 |
-4 707 |
-9.4% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
314 |
-186 |
-15 |
1 |
61 |
175 |
47.8% |
Genormaliseerde EBIT |
3 811 |
-205 |
-191 |
75 |
80 |
3 569 |
2.2% |
Genormaliseerde EBITDA |
5 096 |
-205 |
-263 |
38 |
243 |
4 909 |
5.0% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
34.5% |
32.5% |
-69 bps |
||||
|
|||||||
Noord-Amerika |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
27 361 |
35 |
– |
– |
-3 854 |
23 542 |
-14.1% |
Opbrengsten |
4 390 |
– |
-42 |
– |
-395 |
3 953 |
-9.0% |
Kostprijs verkochte goederen |
-1 785 |
-1 |
15 |
– |
27 |
-1 745 |
1.5% |
Brutowinst |
2 604 |
-1 |
-28 |
– |
-367 |
2 208 |
-14.1% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-1 209 |
-2 |
14 |
– |
-18 |
-1 215 |
-1.5% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
7 |
– |
– |
– |
3 |
10 |
36.0% |
Genormaliseerde EBIT |
1 402 |
-3 |
-14 |
– |
-383 |
1 003 |
-27.4% |
Genormaliseerde EBITDA |
1 597 |
-3 |
-16 |
– |
-389 |
1 189 |
-24.4% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
36.4% |
30.1% |
-616 bps |
||||
|
|||||||
Midden-Amerika |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
37 775 |
– |
– |
– |
118 |
37 893 |
0.3% |
Opbrengsten |
3 594 |
– |
122 |
– |
368 |
4 084 |
10.2% |
Kostprijs verkochte goederen |
-1 435 |
1 |
-39 |
– |
-98 |
-1 571 |
-6.8% |
Brutowinst |
2 159 |
1 |
83 |
– |
270 |
2 513 |
12.5% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-874 |
-8 |
-35 |
– |
-68 |
-985 |
-7.7% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
-14 |
– |
– |
– |
23 |
10 |
– |
Genormaliseerde EBIT |
1 271 |
-6 |
48 |
– |
225 |
1 538 |
17.8% |
Genormaliseerde EBITDA |
1 610 |
-6 |
65 |
– |
247 |
1 916 |
15.4% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
44.8% |
46.9% |
210 bps |
||||
|
|||||||
Zuid-Amerika |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
36 421 |
7 |
– |
– |
– 691 |
35 737 |
-1.9% |
Opbrengsten |
2 626 |
– |
-651 |
153 |
615 |
2 742 |
23.8% |
Kostprijs verkochte goederen |
-1 419 |
– |
295 |
-41 |
-258 |
-1 423 |
-18.4% |
Brutowinst |
1 207 |
– |
-356 |
111 |
357 |
1 319 |
30.2% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-855 |
-6 |
205 |
-38 |
-232 |
-926 |
-27.3% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
243 |
-184 |
-14 |
1 |
35 |
81 |
59.3% |
Genormaliseerde EBIT |
595 |
-190 |
-165 |
75 |
160 |
475 |
41.0% |
Genormaliseerde EBITDA |
820 |
-190 |
-221 |
38 |
290 |
737 |
47.2% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
31.2% |
26.9% |
440 bps |
EMEA |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
22 838 |
60 |
– |
– |
-14 |
22 884 |
-0.1% |
Opbrengsten |
2 140 |
22 |
-173 |
– |
259 |
2 248 |
12.0% |
Kostprijs verkochte goederen |
-1 087 |
-12 |
100 |
– |
-208 |
-1 207 |
-18.9% |
Brutowinst |
1 054 |
10 |
-74 |
– |
51 |
1 041 |
4.8% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-680 |
-17 |
44 |
– |
-9 |
-662 |
-1.2% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
49 |
-3 |
-1 |
– |
1 |
47 |
2.5% |
Genormaliseerde EBIT |
423 |
-9 |
-31 |
– |
43 |
426 |
10.4% |
Genormaliseerde EBITDA |
692 |
-9 |
-52 |
– |
49 |
680 |
7.2% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
32.3% |
30.3% |
-134 bps |
||||
|
|||||||
Azië-Pacific |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
25 097 |
– |
– |
– |
2 378 |
27 475 |
9.5% |
Opbrengsten |
1 835 |
-2 |
-125 |
– |
266 |
1 973 |
14.5% |
Kostprijs verkochte goederen |
-881 |
– |
58 |
– |
-105 |
-927 |
-11.9% |
Brutowinst |
954 |
-2 |
-67 |
161 |
1 046 |
17.0% |
|
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-531 |
1 |
37 |
– |
-90 |
-584 |
-17.1% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
26 |
– |
-1 |
– |
-5 |
21 |
-17.3% |
Genormaliseerde EBIT |
449 |
-1 |
-31 |
– |
66 |
483 |
14.8% |
Genormaliseerde EBITDA |
620 |
-1 |
-41 |
– |
66 |
645 |
10.7% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
33.8% |
32.7% |
-113 bps |
||||
|
|||||||
Globale Export en Holdingmaatschappijen |
2Q22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Geherformuleerd voor hyperinflatie |
Interne groei |
2Q23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
238 |
-102 |
– |
– |
-84 |
51 |
-62.3% |
Opbrengsten |
208 |
-41 |
– |
– |
-48 |
119 |
-28.8% |
Kostprijs verkochte goederen |
-189 |
24 |
2 |
– |
17 |
-147 |
10.3% |
Brutowinst |
19 |
-17 |
2 |
– |
-31 |
-27 |
– |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-350 |
21 |
-2 |
– |
-4 |
-336 |
-1.3% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
2 |
– |
1 |
– |
3 |
7 |
– |
Genormaliseerde EBIT |
-330 |
4 |
1 |
– |
-32 |
-357 |
-9.8% |
Genormaliseerde EBITDA |
-242 |
4 |
2 |
– |
-21 |
-257 |
-8.6% |
Bijlage 2: Gesegmenteerde informatie (HY)
AB InBev Wereldwijd |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
289 074 |
– |
– |
– 943 |
288 131 |
-0.3% |
waarvan AB InBev eigen bieren |
251 692 |
29 |
– |
-1 911 |
249 810 |
-0.8% |
Opbrengsten |
28 027 |
-39 |
-1 459 |
2 804 |
29 333 |
10.0% |
Kostprijs verkochte goederen |
-12 784 |
21 |
690 |
-1 463 |
-13 536 |
-11.5% |
Brutowinst |
15 243 |
-18 |
-769 |
1 340 |
15 796 |
8.8% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-8 616 |
-16 |
426 |
-845 |
-9 051 |
-9.8% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
478 |
-204 |
-19 |
72 |
327 |
26.2% |
Genormaliseerde EBIT |
7 105 |
-239 |
-362 |
567 |
7 072 |
8.3% |
Genormaliseerde EBITDA |
9 583 |
-239 |
-524 |
848 |
9 668 |
9.1% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
34.2% |
33.0% |
-29 bps |
|||
|
||||||
Noord-Amerika |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
51 448 |
51 |
– |
-4 104 |
47 395 |
-8.0% |
Opbrengsten |
8 192 |
2 |
-67 |
-201 |
7 926 |
-2.5% |
Kostprijs verkochte goederen |
-3 349 |
-2 |
23 |
-92 |
-3 420 |
-2.7% |
Brutowinst |
4 844 |
– |
-44 |
-293 |
4 506 |
-6.0% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-2 279 |
-28 |
25 |
-71 |
-2 354 |
-3.1% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
28 |
– |
– |
-10 |
18 |
-35.6% |
Genormaliseerde EBIT |
2 592 |
-29 |
-19 |
-374 |
2 171 |
-14.6% |
Genormaliseerde EBITDA |
2 975 |
-29 |
-23 |
-385 |
2 539 |
-13.1% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
36.3% |
32.0% |
-391 bps |
|||
Midden-Amerika |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
72 024 |
– |
– |
141 |
72 164 |
0.2% |
Opbrengsten |
6 693 |
– |
173 |
707 |
7 573 |
10.6% |
Kostprijs verkochte goederen |
-2 625 |
1 |
-58 |
-245 |
-2 926 |
-9.3% |
Brutowinst |
4 068 |
2 |
114 |
463 |
4 646 |
11.4% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-1 631 |
-12 |
-53 |
-167 |
-1 863 |
-10.1% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
-12 |
– |
– |
19 |
8 |
– |
Genormaliseerde EBIT |
2 425 |
-10 |
62 |
315 |
2 792 |
13.0% |
Genormaliseerde EBITDA |
3 060 |
-10 |
89 |
355 |
3 494 |
11.6% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
45.7% |
46.1% |
44 bps |
|||
|
||||||
Zuid-Amerika |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
76 815 |
– |
– |
– 791 |
76 023 |
-1.0% |
Opbrengsten |
5 333 |
– |
-964 |
1 480 |
5 849 |
28.0% |
Kostprijs verkochte goederen |
-2 792 |
– |
405 |
-562 |
-2 949 |
-20.2% |
Brutowinst |
2 541 |
– |
-558 |
918 |
2 900 |
36.5% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-1 609 |
-13 |
280 |
-462 |
-1 804 |
-28.7% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
312 |
-201 |
-13 |
73 |
171 |
66.0% |
Genormaliseerde EBIT |
1 244 |
-213 |
-292 |
529 |
1 268 |
52.2% |
Genormaliseerde EBITDA |
1 666 |
-213 |
-409 |
723 |
1 766 |
50.3% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
31.2% |
30.2% |
469 bps |
EMEA |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
42 962 |
104 |
– |
– 224 |
42 842 |
-0.5% |
Opbrengsten |
3 940 |
38 |
-336 |
429 |
4 070 |
10.8% |
Kostprijs verkochte goederen |
-2 000 |
-20 |
191 |
-381 |
-2 210 |
-18.9% |
Brutowinst |
1 939 |
18 |
-145 |
48 |
1 860 |
2.5% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-1 341 |
-31 |
94 |
-29 |
-1 307 |
-2.1% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
88 |
-4 |
-3 |
2 |
83 |
1.9% |
Genormaliseerde EBIT |
685 |
-16 |
-55 |
21 |
635 |
3.1% |
Genormaliseerde EBITDA |
1 192 |
-15 |
-97 |
63 |
1 142 |
5.3% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
30.3% |
28.1% |
-146 bps |
|||
|
||||||
Azië-Pacific |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
45 385 |
– |
– |
4 204 |
49 589 |
9.3% |
Opbrengsten |
3 471 |
-6 |
-262 |
476 |
3 679 |
13.7% |
Kostprijs verkochte goederen |
-1 655 |
– |
125 |
-219 |
-1 750 |
-13.2% |
Brutowinst |
1 816 |
-7 |
-137 |
257 |
1 929 |
14.2% |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
– 999 |
4 |
73 |
-110 |
-1 033 |
-11.1% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
67 |
– |
-4 |
-10 |
53 |
-15.5% |
Genormaliseerde EBIT |
884 |
-3 |
-68 |
136 |
949 |
15.5% |
Genormaliseerde EBITDA |
1 232 |
-3 |
-91 |
136 |
1 273 |
11.0% |
Genormaliseerde EBITDA-marge |
35.5% |
34.6% |
-84 bps |
|||
|
||||||
Globale Export en Holdingmaatschappijen |
HY22 |
Scope |
Wisselkoers- effect |
Interne groei |
HY23 |
Interne groei |
Volumes (duizend hls) |
440 |
-155 |
– |
-168 |
117 |
-58.9% |
Opbrengsten |
399 |
-73 |
-3 |
-87 |
236 |
-26.6% |
Kostprijs verkochte goederen |
-362 |
42 |
4 |
35 |
-281 |
10.9% |
Brutowinst |
36 |
-31 |
1 |
-52 |
-45 |
– |
Verkoopkosten, algemene kosten en administratiekosten |
-756 |
64 |
7 |
-6 |
-692 |
-0.9% |
Overige bedrijfsopbrengsten/(-kosten) |
-5 |
– |
1 |
-2 |
-6 |
– |
Genormaliseerde EBIT |
-725 |
33 |
10 |
-60 |
-742 |
-8.6% |
Genormaliseerde EBITDA |
-541 |
32 |
7 |
-43 |
-545 |
-8.5% |
Bijlage 3: Geconsolideerde balans
Miljoen US dollar |
30 juni 2023 |
31 december 2022 |
. |
||
ACTIVA |
||
Vaste activa |
||
Materiële vaste activa |
27 181 |
26 671 |
Goodwill |
116 168 |
113 010 |
Immateriële activa |
40 973 |
40 209 |
Investeringen in geassocieerde deelnemingen en joint ventures |
4 728 |
4 656 |
Beleggingen in effecten |
179 |
175 |
Uitgestelde belastingvorderingen |
2 836 |
2 300 |
Pensioenen en soortgelijke verplichtingen |
11 |
11 |
Te ontvangen belastingen |
835 |
883 |
Afgeleide financiële instrumenten |
62 |
60 |
Handels- en overige vorderingen |
1 895 |
1 782 |
Totaal vaste activa |
194 868 |
189 757 |
|
||
Vlottende activa |
||
Beleggingen in effecten |
85 |
97 |
Voorraden |
6 839 |
6 612 |
Te ontvangen belastingen |
912 |
813 |
Afgeleide financiële instrumenten |
157 |
331 |
Handels- en overige vorderingen |
6 609 |
5 330 |
Liquide middelen en kasequivalenten |
6 848 |
9 973 |
Activa aangehouden voor verkoop |
35 |
30 |
Totaal vlottende activa |
21 483 |
23 186 |
|
||
Totaal activa |
216 352 |
212 943 |
|
||
PASSIVA |
||
Eigen vermogen |
||
Geplaatst kapitaal |
1 736 |
1 736 |
Uitgiftepremies |
17 620 |
17 620 |
Reserves |
18 835 |
15 218 |
Overgedragen resultaat |
39 269 |
38 823 |
Eigen vermogen toerekenbaar aan houders van AB InBev eigen- vermogensinstrumenten |
77 460 |
73 398 |
|
||
Minderheidsbelangen |
11 324 |
10 880 |
Totaal eigen vermogen |
88 783 |
84 278 |
|
||
Schulden op meer dan één jaar |
||
Rentedragende leningen |
78 323 |
78 880 |
Pensioenen en soortgelijke verplichtingen |
1 521 |
1 534 |
Uitgestelde belastingverplichtingen |
12 003 |
11 818 |
Te betalen belastingen |
595 |
610 |
Afgeleide financiële instrumenten |
113 |
184 |
Handels- en overige schulden |
872 |
859 |
Voorzieningen |
370 |
396 |
Totaal schulden op meer dan één jaar |
93 796 |
94 282 |
|
||
Schulden op ten hoogste één jaar |
||
Korte termijn schulden bij kredietinstellingen |
53 |
83 |
Rentedragende leningen |
2 524 |
1 029 |
Te betalen belastingen |
1 263 |
1 438 |
Afgeleide financiële instrumenten |
6 340 |
5 308 |
Handels- en overige schulden |
23 347 |
26 349 |
Voorzieningen |
244 |
176 |
Totaal schulden op ten hoogste één jaar |
33 773 |
34 383 |
|
||
Totaal passiva |
216 352 |
212 943 |
Bijlage 4: Geconsolideerd kasstroomoverzicht
Cijfers over zes maanden eindigend op 30 junI |
||
Miljoen US dollar |
2023 |
2022 |
. |
||
OPERATIONELE ACTIVITEITEN |
||
Winst van de periode |
2 655 |
2 474 |
Afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen |
2 595 |
2 477 |
Netto financiële kosten/(opbrengsten) |
3 223 |
2 268 |
Kosten m.b.t. in eigenvermogensinstrumenten afgewikkelde, op aandelen gebaseerde betalingen |
286 |
237 |
Winstbelastingen |
1 192 |
1 244 |
Andere niet-kaselementen |
321 |
-225 |
Aandeel in het resultaat van geassocieerde deelnemingen |
-105 |
1 014 |
Bedrijfskasstroom vóór wijziging in bedrijfskapitaal en gebruik van voorzieningen |
10 167 |
9 489 |
Afname/(toename) van handels- en overige vorderingen |
-1 325 |
-581 |
Afname/(toename) van voorraden |
-228 |
-833 |
Toename/(afname) van handels- en overige schulden |
-3 062 |
-1 925 |
Pensioenbijdragen en gebruik van voorzieningen |
-192 |
-195 |
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten |
5 360 |
5 955 |
Betaalde interesten |
-2 322 |
-2 082 |
Ontvangen interesten |
512 |
177 |
Ontvangen dividenden |
43 |
50 |
Betaalde winstbelastingen |
-1 996 |
-1 918 |
Kasstroom uit operationele activiteiten |
1 597 |
2 182 |
. |
||
INVESTERINGSACTIVITEITEN |
||
Verwerving van materiële vaste activa en immateriële activa |
-2 107 |
-2 002 |
Ontvangsten uit de verkoop van materiële vaste activa en immateriële activa |
44 |
63 |
Verkoop/(verwerving) van dochterondernemingen, na aftrek van afgestane/verworven liquide middelen |
-8 |
-44 |
Ontvangsten uit de verkoop/(verwerving) van overige activa |
10 |
66 |
Kasstroom uit / (gebruikt voor) investeringsactiviteiten |
-2 061 |
-1 917 |
. |
||
FINANCIERINGSACTIVITEITEN |
||
Verkoop/(verwerving) van minderheidsbelangen |
-3 |
-52 |
Opnames van leningen |
181 |
68 |
Terugbetaling van leningen |
-26 |
-3 520 |
Netto financiële kas(kosten)/opbrengsten, andere dan interesten |
-693 |
-326 |
Terugbetaling van leaseverplichtingen |
-359 |
-286 |
Uitgekeerde dividenden |
-1 923 |
-1 276 |
Kasstroom uit / (gebruikt voor) financieringsactiviteiten |
-2 823 |
-5 392 |
. |
||
Netto toename/(afname) van de liquide middelen |
-3 287 |
-5 128 |
Netto liquide middelen (inclusief korte termijn schulden bij kredietinstellingen) bij het begin van het boekjaar |
9 890 |
12 043 |
Impact wisselkoersfluctuaties |
191 |
-18 |
Netto liquide middelen (inclusief korte termijn schulden bij kredietinstellingen) op het einde van de periode |
6 794 |
6 897 |
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20230802729437/nl/
Contacts
Investeerders
Shaun Fullalove
Tel: +1 212 573 9287
E-mail: shaun.fullalove@ab-inbev.com
Maria Glukhova
Tel: +32 16 276 888
E-mail: maria.glukhova@ab-inbev.com
Cyrus Nentin
Tel: +1 646 746 9673
E-mail: cyrus.nentin@ab-inbev.com
Media
Fallon Buckelew
Tel: +1 310 592 6319
E-mail: fallon.buckelew@ab-inbev.com
Michaël Cloots
Tel: +32 497 167 183
E-mail: michael.cloots@ab-inbev.com