16:00 uur 23-09-2024

NielsenIQ halfjaarlijke consumentenvooruitzichten: Gids voor 2025 onthult katalysatoren voor verandering in belangrijke verticale markten voor verschillende sectoren

  • Toegenomen ondernemerschap, met 64% van de respondenten die actief op zoek zijn naar extra inkomstenbronnen
  • Aankoopbeslissingen worden steeds meer beïnvloed door AI: 40% van de consumenten is bereid AI te gebruiken om dagelijkse aankoopbeslissingen te verbeteren
  • Macro 2025 katalysatoren: AI-rijpheid, GLP-1 rimpeleffect, omnichannel-evolutie en grondstofkosten

CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– NielsenIQ (NIQ), ‘s werelds meest vooraanstaande bedrijf op het gebied van consumenteninformatie, heeft het langverwachte Mid-Year Consumer Outlook: Guide to 2025 uitgebracht. Hierin worden macrokatalysatoren in verschillende sectoren belicht. Het toekomstgerichte onderzoek toont aan dat consumenten ondanks de onzekerheid vastberaden en veerkrachtig blijven en biedt een strategische routekaart voor retailers die consumenten voor zich willen winnen in de komende 12-18 maanden en daarna.

Het rapport verwacht dat consumenten in 2025 wereldwijd 3,2 biljoen dollar meer zullen uitgeven. Dit betekent een groei van bijna 6% ten opzichte van 2024, aldus World Data Lab.

Nu de wereldeconomie wordt geconfronteerd met voortdurende en ongekende uitdagingen, is inzicht in consumentengedrag van cruciaal belang geworden voor bedrijven die willen slagen in een steeds veranderend landschap. Het halfjaarlijkse onderzoek van NIQ geeft een uitgebreide analyse van de impact van economische gebeurtenissen en trends op het vertrouwen van de consument, en evalueert de veranderingen in de houding van consumenten en inzichten in de factoren die aankoopbeslissingen beïnvloeden. Het rapport onderzoekt ook regionale verschillen en biedt een diepgaande analyse van de unieke dynamiek van Azië-Pacific, Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.

Met de dreigende onzekerheid rond geopolitieke crises, economische stabiliteit en milieugezondheid worden consumenten veerkrachtig en geven ze uit waar dat het belangrijkst is. Dit toont een vastberaden verschuiving van voorzichtige naar bewuste consumptie, met een focus op een gevoel van welvaart en welzijn.

“Er is steeds meer vraag naar AI-gedreven inzichten op basis van grote hoeveelheden granulaire data die alleen NIQ kan leveren,” zegt Tracey Massey, COO van NIQ. “De vinger aan de pols houden van huidig en verwacht consumentengedrag dat wereldwijd wordt getoetst, is nu een absolute voorwaarde om concurrentievoordeel te behalen en te behouden.”

Wereldwijde katalysatoren voor verandering in 2025:

  • Gereedheid voor AI: 40% van de consumenten zou een productaanbeveling van hun AI-assistent accepteren en 40% zou AI gebruiken om hun dagelijkse winkelbeslissingen te automatiseren en te versnellen. Daarom is het essentieel voor bedrijven om te beoordelen welke AI-ontwikkelingen consumenten zullen aanspreken en welke opties er zijn om oudere consumenten te ondersteunen.
  • De opkomst en impact van GLP-1 geneesmiddelen: 31% van de consumenten wereldwijd zal waarschijnlijk een medicijn of geneesmiddel gebruiken om af te vallen. GLP-1 geneesmiddelen zullen echter een grote invloed hebben, omdat ze aanzetten tot nieuwe uitgavenbronnen, de levensstijl van de consument beïnvloeden en de normen van interpersoonlijk gedrag veranderen.
  • Evaluatie van omnichannel: De revolutie op het gebied van sociale handel heeft geleid tot de evolutie van omni, met een stijging van 11,6% in de wereldwijde online verkoopprestaties en de opkomst van gamification, waarbij 36% van de consumenten zegt meer uit te geven aan een aankoop vanwege een in-app ervaring
  • Kosten van “hot commodities”: 60% van de respondenten zegt dat ze minder tussendoortjes en snoepgoed zullen kopen als de prijzen de komende drie maanden blijven stijgen of hoog blijven – de hoogste ‘afhaak’-respons van alle onderzochte categorieën. Cacao (+128%), koffie (+43%) en melk (+44%) zijn “hot commodities”, volgens metingen van Trading Economics, waarbij stijgende prijzen van invloed zijn op de volumeverkoop van gerelateerde categorieën/producten.

Belangrijkste trends geven een beeld van de verwachte uitgaven in 2025:

  • De grootste zorg van consumenten blijven de stijgende voedselprijzen (33%), gevolgd door stijgende kosten voor nutsvoorzieningen (20%) en de dreiging van een economische neergang (19%). Klimaatverandering staat op de vierde plaats (14%), vanwege de vele extreme weersomstandigheden over de hele wereld.

    • Een meerderheid (67%) van de ondervraagde consumenten over de hele wereld zegt dat ze waarschijnlijk van merk zullen veranderen of een nieuw merk zullen proberen als de prijs lager is.
  • Ze zijn van plan om te blijven bezuinigen op niet-essentiële zaken zoals buitenshuis (out of home, OOH) dineren (38%), buitenshuis entertainment (37%) en voedselbezorging/afhaalmaaltijden (36%). Verwacht wordt dat de uitgaven aan OOH-activiteiten zullen afnemen, terwijl bewuste keuzes rond entertainment thuis (48%) en uitgaven aan gezelligheid/bijeenkomsten (46%) in 2025 waarschijnlijk op hetzelfde niveau zullen blijven.

    • Ondertussen is er een steeds grotere belangstelling voor huismerkproducten: 50% van de consumenten koopt meer huismerkproducten dan ooit. Bovendien zegt 40% van de consumenten wereldwijd dat ze zouden overstappen op een huismerkproduct dat ze lekker vinden, ook al is het duurder.
  • Noord-Amerikaanse consumenten maken zich de meeste zorgen over de stijgende woonlasten, terwijl conflicten in de wereld de grootste zorgen baren in Afrika, het Midden-Oosten en Europa.

    • De maandelijkse inflatie van verpakte consumptiegoederen (CPG) blijft in alle landen afnemen tot minder dan 2% groei op jaarbasis. Regionaal gezien daalt de CPG-inflatie ook, maar deze blijft hoger dan gemiddeld in Latijns-Amerika en Afrika. De maandelijkse wereldwijde prijzen zijn het snelst gestegen in Latijns-Amerika, waar een groei van maar liefst 9% op jaarbasis werd waargenomen.
  • Mogelijkheden tot opwaardering: Doelbewuste consumenten zijn bereid een meerprijs te betalen voor waardevolle eigenschappen. In de sector technologie en duurzame goederen stijgt de verkoop van duurdere smartphones/mobiele telefoons met 17% in 2023 ten opzichte van 2019, vergeleken met de goedkopere opties, die met 32% daalden in dezelfde periode.

“De afgelopen zes maanden heeft er een duidelijke verschuiving plaatsgevonden van voorzichtige naar bewuste consumptiegewoonten. Consumenten zijn bereid om meer uit te geven, maar blijven zich bewust van mogelijke veranderingen,” zegt Lauren Fernandes, Vice President, Global Thought Leadership, NIQ. “Consumenten zoeken op meerdere manieren naar waarde bij elke aankoop. Ze spreiden hun uitgaven heel doelgericht en verwachten dat ze in 2025 en daarna op strategische manieren gebruik zullen maken van overtollige uitgaven.”

NIQ’s Mid-Year Consumer Outlook: Guide to 2025 biedt bedrijven belangrijke inzichten om de trends te volgen en strategisch te plannen voor duurzame groei. Het rapport belicht een significante verschuiving in consumentengedrag – van voorzichtige naar bewuste consumptie.

Download het rapport vandaag nog voor meer informatie of om u aan te melden voor ons wereldwijde webinar, dat op 24 september 2024 om 10.00 uur EST wordt gehouden. Klik op de link om u in te schrijven voor het evenement.

Over NIQ:

NIQ is ‘s werelds toonaangevende bedrijf voor consumenteninformatie, dat het meest complete inzicht biedt in het koopgedrag van consumenten en nieuwe trajecten naar groei onthult. NIQ fuseerde in 2023 met GfK, waardoor de twee marktleiders met een ongeëvenaard wereldwijd bereik samenkwamen. Tegenwoordig is NIQ actief in meer dan 95 landen en bestrijkt het 97% van het wereldwijde BBP. Met een holistische retailvisie en de meest uitgebreide consumenteninzichten, geleverd met geavanceerde analyses via ultramoderne platforms, levert NIQ de Full View™. Ga voor meer informatie naar www.niq.com

Over Mid-Year Consumer Outlook: Guide to 2025:

NIQ’s Mid-Year Consumer Outlook 2024 biedt een analytische beoordeling van de toestand van de consument, gebaseerd op een wereldwijde voetafdruk van consumenteninformatie-oplossingen en de feedback van meer dan 17.000 online consumenten in 23 landen. Het doel: een beter inzicht krijgen in hun huidige opvattingen over het economische klimaat, wat ze kopen – en waarom. Het onderzoek werd uitgevoerd tussen juni en juli 2024.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Global:
Sweta Patra

Sweta.patra@nielseniq.com

APAC:
Liza Martija

liza.martija@nielseniq.com

EEMEA:
Melina Mammidou

melina.mammidou@nielseniq.com

LATAM:
Ari Rodriquez

ari.rodriguez@nielseniq.com

North America:
Abbey Benn

abbey.benn@nielseniq.com

Western Europe:
Julia Mayer

julia.mayer@nielseniq.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr