nShift dringt er bij de detailhandel op aan om zich voor te bereiden op het grote aantal retouren in het hoogseizoen
Meer dan de helft van de consumenten vindt ‘gemakkelijk’ retourneren erg belangrijk, terwijl 84% van mening is dat de ervaring met retourneren bepaalt of ze opnieuw bij een retailer kopen
LONDEN–(BUSINESS WIRE)– Nu retailers de laatste fase van de periode voor kerstinkopen ingaan, is het enorm belangrijk dat ze voldoende capaciteit hebben om de hoeveelheid retourzendingen die ze waarschijnlijk zullen ontvangen, aan te kunnen. Dit zegt nShift, wereldwijd marktleider in software voor pakketbezorgingbeheer, nadat uit rapporten is gebleken dat maar liefst 1 op de 3 shoppers hun koopjes van Black Friday en Cyber Monday terugstuurt1 .
Uit het DeliveryX Returns 2024 rapport, uitgevoerd in samenwerking met nShift, bleek ook dat 54% van de consumenten ‘gemakkelijk’ retourneren als zeer belangrijk beschouwt. Het retourneren van artikelen is ook een trend die toeneemt. De impact van het retouraanbod van een retailer dat niet aan de verwachtingen van de consument voldoet, is groot. 84% van de consumenten zegt zelfs dat een slechte ervaring met retourneren ertoe zal leiden dat ze geen aankopen meer doen bij dat merk2.
Maarten Tops, productdirecteur enterprise bij nShift: “Retourzendingen zijn tegenwoordig een onvermijdelijk onderdeel van de detailhandel, maar ze vormen een enorme kostenpost voor retailers. Met de juiste retourstrategieën kunnen retailers echter wel de impact op de omzet verminderen door ervoor te zorgen dat artikelen zo snel mogelijk weer in de schappen en bij de klant terechtkomen.”
Retourzendingen als zakelijke drijfveer
Hoewel retourzendingen onvermijdelijk zijn, zijn er manieren waarop retailers kunnen profiteren als ze de volgende strategieën hanteren:
- Maak retourzendingen eenvoudig – een eenvoudig digitaal retourproces geeft shoppers vertrouwen in het merk. Het maakt het ook makkelijker voor de winkelier om patronen te volgen en uit te zoeken waarom artikelen worden teruggestuurd
- Maak van retourzendingen een ruil – een consumentvriendelijke retourinterface maakt het de klant makkelijker om het artikel dat hij terugstuurt te ruilen voor iets anders van het merk of de verkoper. Met de juiste retoursoftware kunnen ecom-bedrijven het proces van het aanbieden van een omruiling automatiseren. nShift Returns-klanten zetten doorgaans 30% van de retourzendingen om in ruil, waardoor detailhandelaren hun inkomsten kunnen behouden.
- Maximaliseer loyale klanten – Een digitaal retourproces maakt het simpeler om het verschil te zien tussen iemand die altijd goederen terugstuurt en de potentieel loyale klanten die alleen om heel goede redenen goederen terugsturen.
- Een aanpak op maat bieden – waarbij een reeks aanbiedingen op verschillende klantgroepen doelt. Er kunnen bijvoorbeeld alternatieve producten om voor te ruilen worden aanbevolen of klanten kunnen in winkels worden uitgenodigd om zelf verschillende opties te bekijken.
- Krijg klanten in de winkel – een digitaal retourproces maakt het eenvoudiger om klanten de mogelijkheid te geven hun artikelen mee terug te nemen naar de winkel. Ze kunnen dan met een medewerker spreken die hen kan aanmoedigen om het artikel om te ruilen. De klant komt ook extra producten en marketingboodschappen in de winkel tegen.
Tops concludeert: “Een goed retourbeleid hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar het is essentieel dat het gebruiksvriendelijk is voor de shopper. Als de klantrelatie begint wanneer een niet-klant naar de online kassa gaat en op de koopknop klikt, dan wordt die relatie meteen al op de proef gesteld in hoe de verkoper omgaat met verzoeken om de goederen terug te sturen.”
Over nShift
Het platform voor leverings- en ervaringsbeheer van nShift ligt aan de grondslag van het succes van e-commerce. Groei buiten de grenzen dankzij constante innovatie en ’s werelds grootste expediteursnetwerk. Bouw klantengetrouwheid op aan de hand van end-to-end tools die de ervaring verbeteren. Voeg gegevens samen in bruikbare inzichten die processen verbinden en optimaliseren. Maak met nShift van uw levering de vitale link tussen uw merk en uw klanten.
nShift. Maak u minder zorgen. Verzend intelligenter. www.nshift.com
1 https://channelx.world/2024/11/return-tuesday-for-black-friday-cyber-monday-regrets/
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20241126437641/nl/
Contacts
James Ellerington: James .Ellerington@fourteenforty.uk / (+44) 07725 534941