NIQ publiceert CMO Outlook-rapport voor 2025
Rapport toont aan dat GenAI, geavanceerde marketingmeetinstrumenten en nauwere samenwerking tussen IT, datawetenschap en marketinggroei en verandering stimuleren in 2025
CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– NIQ, ‘s werelds toonaangevende bedrijf voor consumenteninformatie, heeft onlangs zijn jaarlijkse CMO Outlook-rapport uitgebracht, waarin de veranderende prioriteiten en zorgen van senior marketingleiders wereldwijd worden belicht. De editie van dit jaar onderzoekt hoe marketeers omgaan met zowel tegenwind als meewind in hun strategische planning voor 2025, evenals de nieuwe era van Kunstmatige Intelligentie (AI) in marketing.
Consumenten worden nog steeds geconfronteerd met stijgende kosten voor voedsel en nutsvoorzieningen, samen met de dreiging van een economische neergang, wat heeft geleid tot voorzichtige uitgavenpatronen in de FMCG- en detailhandel. Hierdoor zal AI waarschijnlijk een grote invloed hebben op langetermijnmarketingstrategieën, zoals promotie- en merkactiviteiten, aangezien consumenten blijven zoeken naar waarde en besparingen. Toch zijn er, zelfs met deze economische uitdagingen, nog steeds kansen voor marketinggroei.
Het rapport toont aan dat marketingleiders optimistisch blijven over de toekomst, waarbij 78% verwacht over drie jaar in een sterkere positie te verkeren. In de huidige omgeving ziet meer dan de helft (56%) marketing nog steeds als cruciaal voor het behalen van directe verkoopdoelen (tegenover 64% in 2023), wat een verschuiving weerspiegelt naar langetermijn-merkopbouw. Hoewel 60% van de marketingleiders het gemakkelijk vindt om marketinginvesteringen te rechtvaardigen (tegenover 65% in 2023), groeit het vertrouwen onder CEO’s en CFO’s in de langetermijnwaarde van merkinvesteringen (44% in 2024 versus 41% in 2023). Bovendien wenden marketeers zich steeds vaker tot AI als een cruciale factor om belangrijke uitdagingen aan te pakken, wat suggereert dat AI een nieuwe standaard zal worden voor hoe ze omgaan met het steeds complexere landschap.
Marta Cyhan-Bowles, NIQ’s Chief Communications Officer en Global Head of Marketing COE: “De toekomst van marketing zal geleid worden door AI. Hoewel andere aspecten van de CMO-strategie in 2024 stabiel bleven, drijft Generatieve AI (GenAI) aanzienlijke groei en verandering en wordt het een kernonderdeel van de marketingmix om groei te versnellen. AI kan de effectiviteit van alles wat we doen verbeteren—van klantinteracties tot ideeontwikkeling, dataverzameling, analyse, het synthetiseren van inzichten over projecten, en het ontsluiten van nieuwe kansen.”
Belangrijkste trends voor marketingbeslissingen in 2025:
- Marketingfuncties maken steeds meer gebruik van AI: Senior marketeers maken Generatieve AI (GenAI) steeds centraler in hun strategie. Zo gebruikt 72% het voor content- en creatieve generatie, 67% voor het meten van merkgezondheid, 65% voor mediaplanning en optimalisatie, en 30% voor productontwikkeling. GenAI zal diep doordringen in alle marketingfuncties, waarbij marketeers het ook inzetten om de klantervaring te verbeteren.
- AI versnelt het vertrouwen in datagebruik: Datagestuurde inzichten worden een concurrentievoordeel voor marketeers, en het gebruik van AI stimuleert dit vertrouwen. Een meerderheid (81%) van de marketeers vertrouwt op data om prestaties te monitoren, terwijl meer dan de helft (60%) van datagestuurde organisaties extreem veel vertrouwen heeft in hun data-analysecapaciteiten. Ondanks deze positieve trend ondervindt 31% van de senior marketeers nog steeds uitdagingen bij het verbinden van gegevens uit verschillende bronnen, wat wijst op de noodzaak van geavanceerde AI-gestuurde tools. AI blijft een integrale rol spelen bij het vormgeven van bruikbare inzichten en biedt potentiële oplossingen om marketingmeting preciezer en kostenefficiënter te maken.
-
Verbetering van de gezondheid van marketingfuncties:
De CMO Outlook Index, die belangrijke dimensies van marketinggerichte organisaties meet, is in 2024 licht verbeterd. Vooral in Europa stijgt het vertrouwen (+4 punten), aangedreven door betere afstemming met de directie. AI speelt hierbij een sleutelrol en wordt ingezet voor marketinginnovatie en zakelijke strategieën. -
AI verkleint de kloof tussen klanten en bedrijven:
AI verbetert het begrip van consumentenvoorkeuren en drijft efficiënties in langetermijnproductontwikkeling. Tools zoals NIQ’s BASES Ad Explorer helpen marketeers bij het verbeteren van merkwaarde en bieden diepgaand inzicht in consumentengedrag. AI maakt het mogelijk om creatieve inzichten te prioriteren, meerdere advertentie-iteraties te testen en deadlines te halen zonder in te leveren op kwaliteit. -
Focus op samenwerking tussen afdelingen:
Marketeers spreken de taal van CFO’s om investeringen veilig te stellen en werken nauw samen met CTO’s om het potentieel van AI te maximaliseren. In 2025 wordt een sterkere samenwerking verwacht tussen marketing, data-analisten en zakelijke leiders om datasilo’s te doorbreken en diverse databronnen te integreren voor betere, actiegerichte inzichten.
Waarom deze trends van belang zijn in 2025:
Het CMO Outlook-rapport benadrukt de groeiende invloed van AI in marketingfuncties en hoe deze kan helpen bij de planning voor 2025. Belangrijke thema’s zijn onder andere:
- Prioriteiten en kansen voor marketing in 2025
- AI’s potentieel en impact op marketing
- Het opbouwen van vertrouwen in AI voor toekomstige marketingstrategieën
Download het volledige rapport: CMO Outlook: Hoe marketingleiders AI en datagestuurde besluitvorming zouden moeten benaderen in 2025 hier.
Over het rapport:
NIQ’s CMO Outlook: How marketing leaders should be thinking about AI and data-driven decisioning heading into 2025 rapport is gebaseerd op een onderzoek onder bijna 600 senior marketingleiders van bedrijven met een jaaromzet van meer dan 50 miljoen dollar of meer dan 250 werknemers. De enquête omvat 18 landen die Azië-Pacific, Europa, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten/Afrika en Noord-Amerika vertegenwoordigen. Marketingleiders worden gedefinieerd als CMO’s of Brand Heads, Directors of VP’s van Marketing, Brand, Marketing Operations of Customer Experience.
Over NIQ:
NielsenIQ (NIQ) is ‘s werelds toonaangevende bedrijf voor consumenteninformatie, dat het meest volledige inzicht biedt in het koopgedrag van consumenten en nieuwe wegen naar groei onthult. NIQ werd in 2023 samengevoegd met GfK, waardoor de twee marktleiders met een ongeëvenaard wereldwijd bereik werden samengebracht. Vandaag de dag is NIQ actief in meer dan 95 landen en is het goed voor 97% van het BBP. Met een holistische Retail lezing en de meest uitgebreide consumenteninzichten – geleverd met geavanceerde analyses via state-of-the-art platforms – levert NIQ de Full View™.
Ga voor meer informatie naar www.niq.com
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20241203193952/nl/
Contacts
Sweta Patra
Sweta.patra@nielseniq.com