13:25 uur 13-12-2024

NIQ-onderzoek onthult verborgen houdingen van consumenten ten opzichte van door AI gegenereerde advertenties

Nieuw onderzoek wordt formeel gepresenteerd op de Consumer Electronics Show (CES) van 2025

CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– Nu Gen AI de grenzen van creatieve industrieën blijft verleggen, heeft NielsenIQ (NIQ), ‘s werelds toonaangevende bedrijf in consumenteninformatie, baanbrekend nieuw onderzoek onthuld over hoe het consumentenbrein door AI gegenereerde advertenties verwerkt, met cruciale implicaties voor adverteerders die zich bezighouden met de kansen en uitdagingen van deze opkomende technologie. NIQ zal spreken over deze bevindingen in generatieoverwegingen tijdens de CES 2025-panelsessie, Adapting to Change: Demographic Shifts in Advertising Strategy op donderdag 9 januari om 10:00 uur PST.

Ramon Melgarejo, President, Strategic Analytics & Insights bij NIQ, gaf commentaar op de bevindingen: “Merken en bureaus innoveren razendsnel en maken gebruik van door AI gegenereerde content in hun advertenties. Ze moeten voorzichtig zijn, aangezien ons onderzoek aantoont dat consumenten behoorlijk gevoelig zijn voor de authenticiteit van advertentiecreaties, zowel op impliciet (onbewust) als expliciet (bewust) niveau. Merken moeten prioriteit geven aan op inzichten gebaseerde creatieve evaluatie om effectieve advertenties te produceren.”

Belangrijk onderzoek naar door AI gegenereerde advertenties laat het volgende zien:

  1. Negatieve merkhalo

    Consumenten identificeerden intuïtief de meeste door AI gegenereerde advertenties en zagen ze als minder boeiend en meer ‘irritant,’ ‘saai’ en ‘verwarrend’ dan traditionele advertenties. Deze gevoelens suggereren dat door AI gegenereerde advertenties een negatief halo-effect kunnen creëren dat de perceptie van zowel de advertentie als het merk door de consument zou kunnen temperen.

  2. Zwakke geheugenactivatie

    Door AI gegenereerde advertenties, zelfs die welke als van ‘hoge kwaliteit’ worden beschouwd, veroorzaakten zwakkere geheugenactivatie in de hersenen, vergeleken met traditionele advertenties. Deze reactie suggereert een verkeerde afstemming tussen de inhoud en bestaande geheugenstructuren, een kloof die de motivatie van consumenten om te handelen zou kunnen belemmeren.

  3. Voor- en nadelen van merkversterking

    Door te putten uit reeds bestaande visuele en conceptuele representaties, versterkten door AI gegenereerde advertenties met succes bestaande merkassociaties. Gecombineerd met het negatieve halo-effect zou dit voordeel echter kunnen worden tenietgedaan door algehele negatieve percepties.

  4. Cognitief belastende beelden

    Beelden van lage kwaliteit in door AI gegenereerde advertenties verhoogt de cognitieve inspanning die nodig is om ze te verwerken, wat afleidt van de beoogde boodschap. Hoogwaardige uitvoering is essentieel voor effectief vertellen van verhalen en merkcommunicatie.

Een transformatieve trend

“Terwijl adverteerders experimenteren met generatieve AI om de creatie van advertenties te stroomlijnen en kosten te verlagen, biedt dit onderzoek cruciale veiligheidsbarrières,” aldus Marta Cyhan-Bowles, Chief Communications Officer en hoofd Global Marketing bij NIQ. “Onze op neurowetenschap gebaseerde aanpak toont hoe consumenten onbewust door AI gegenereerde content verwerken en benadrukt de dunne lijn tussen innovatie en ongemak.”

Cyhan-Bowles waarschuwt dat AI weliswaar een boeiend potentieel biedt voor vroege ideeënvorming en het testen van merkactiva, maar dat slecht uitgevoerde AI-content de merkwaarde kan schaden. Hoewel deze opkomende technologie traditionele advertentiecreatie misschien niet onmiddellijk vervangt, kunnen de mogelijkheden ervan nog steeds creatieve processen verbeteren wanneer ze zorgvuldig worden geïntegreerd.

AI stimuleert ook marketingefficiënties in de ontwikkeling van op de consument gerichte producten op de lange termijn en biedt diepere inzichten in de voorkeuren van klanten. Het dicht de kloof tussen bedrijven en klanten door het begrip van consumentenvoorkeuren te verbeteren. Baanbrekende tools zoals de Ad Explorer van NIQ helpen marketeers de merkwaarde te verbeteren door optimaal gebruik te maken van onbewuste consumentenpercepties om creatieve inzichten te prioriteren, meerdere advertentie-iteraties te testen en deadlines te halen zonder in te leveren op kwaliteit.

Lees hier meer over de gedetailleerde studie en blijf op de hoogte van toekomstige ontwikkelingen in AI-gegenereerde advertenties.

Over NIQ

NielsenIQ (NIQ) is ‘s werelds toonaangevende bedrijf voor consumenteninformatie, dat het meest complete inzicht biedt in het koopgedrag van consumenten en nieuwe trajecten naar groei onthult. NIQ fuseerde in 2023 met GfK, waardoor de twee sectorleiders met een ongeëvenaard wereldwijd bereik samenkwamen. Tegenwoordig heeft NIQ activiteiten in meer dan 95 landen die 97% van het BBP bestrijken. Met een holistische visie op retail en de meest uitgebreide consumenteninzichten, geleverd met geavanceerde analyses via ultramoderne platforms, levert NIQ de Full View™.

Ga voor meer informatie naar www.niq.com.

Over de NIQ-studie

Bij het onderzoek waren meer dan 2.000 deelnemers betrokken die een reeks door AI gegenereerde advertenties van lage tot hoge kwaliteit bekeken. Bij ongeveer 150 van deze deelnemers werd de hersenactiviteit gemeten met behulp van een elektro-encefalogram (EEG). Nadat ze de advertenties hadden bekeken, werd alle deelnemers gevraagd om expliciete feedback te geven via een enquête.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Sweta Patra

sweta.patra@nielseniq.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr