19:19 uur 20-12-2024

Aarhus University: nieuwe globale studie werpt licht op de leercrisis: drie jaar na COVID-19

AARHUS, Denemarken & FAYETTEVILLE, Ark.–(BUSINESS WIRE)– TIMSS 2023 heeft een alarmerende globale leercrisis onthuld, verergerd door de COVID-19-pandemie. In vergelijking met de langetermijntrend die zich voortzet in wiskunde en wetenschappen, zijn de resultaten niet alleen gestagneerd, maar zelfs bergaf gegaan wanneer men de sluitingen van scholen in beschouwing neemt, waarbij de meest kwetsbare studenten de meest indrukwekkende verliezen te verwerken hebben.

Belangrijkste bevindingen

  • Globale daling van de resultaten: een 0,11 standaard afwijkende daling in de prestaties van studenten getuigt van de blijvende impact van de pandemie.
  • Disproportionele impact: studenten met lage resultaten, meisjes en taalminderheden kampen met verliezen die dubbel zo groot zijn in vergelijking met het gemiddelde (0,22 standaard afwijkingen), wat bestaande ongelijkheden alleen maar vergroot.
  • Regionale variaties: landen waar de scholen lange tijd dicht bleven en waar beperkte middelen voor leren op afstand voorhanden waren, kenden de steilste dalingen.

Waarom dit belangrijk is

Het sluiten van de scholen onderbrak het onderwijsproces van meer dan een miljard kinderen over de hele wereld. Vooral benadeelde studenten hadden hieronder het meest te lijden. “De wijder wordende kloof tussen geslachten in STEM-domeinen vormt een bijzonder groot probleem,” verklaart Christian Kjeldsen, de nieuwe voorzitter van IEA en een vooraanstaande onderzoeker van Aarhus University. “De jarenlange vooruitgang waarbij meisjes worden aangemoedigd om STEM-carrières na te streven, staat nu op de helling. Dit betekent een ernstig verlies aan potentieel.”

“Gegevens van TIMSS tonen aan dat de prestatieniveaus in landen waar de scholen lange tijd dicht bleven, vaak lager zijn dan verwacht,” aldus co-auteur Harry Patrinos, hoofd van de afdeling onderwijshervorming aan de Universiteit van Arkansas. “De gegevens onthullen niet alleen de omvang van het leerverlies, maar belichten ook de kwetsbaarheden van benadeelde studenten. Dit maakt het duidelijk dat inspanningen om de gelijkheid te herstellen van fundamenteel belang zijn om te verzekeren dat alle studenten in het tijdperk na de pandemie kunnen gedijen.”

Aanbevelingen voor herstel

  • Doelgerichte ondersteuning: programma’s ontworpen om hulp te bieden aan benadeelde studenten, die de grootste terugval ondergingen.
  • Herstelbeleid: nationale en internationale samenwerking om strategieën te implementeren die leerverlies afzwakken en gelijkheid in het onderwijs bevorderen.
  • Voorbereid zijn voor onderbrekingen in de toekomst: Investeringen in robuuste infrastructuur om van op afstand te leren, om scholen beter uit te rusten voor uitdagingen zoals een pandemie of andere crisissen.

De studie en de auteurs van deze studie

TIMSS (Trends in International Mathematics & Science Study) is een wereldwijde referentie in de beoordeling van het onderwijs, gevoerd door de IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement). Sinds 1995 verstrekt het kritieke inzichten in leerresultaten van over de hele wereld.

De analyse van de globale impact van Covid op het onderwijs is uitgevoerd door een multidisciplinair team, waaronder experts van Aarhus University, de thuisbasis van de DPU (Dansk Pædagogisk Udviklingsbeskrivelse), de Deense School voor Onderwijs, een van de toonaangevende instellingen van Europa op gebied van onderzoek in de onderwijssector. Andere medewerkers zijn de Universiteit van Arkansas, die vermaard is voor haar innovatieve benaderingen om het onderwijs te hervormen, en onderzoekers van IEA in Duitsland en Polen van de Universiteit van Warschau.

Voor meer informatie

https://edre.uark.edu/_resources/pdf/edrewp-2024-08.pdf

Citatie

Gajderowicz, T., Jakubowski, M., Kennedy, A., Kjeldsen, C., Patrinos, H., & Strietholt, R. (2024). The Learning Crisis: Three Years After COVID-19. Werkdocument.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Persverantwoordelijke: Mette Rolan-Kjærsgaard

E-mail: Rolan@au.dk | Tel.: (0045) 935 214 67

Check out our twitter: @NewsNovumpr