10:00 uur 31-03-2023

62% van Nederlandse onderzoeken bevat tegenwoordig drie of meer genderopties

Analyse van miljoenen gebruikersonderzoeken door SurveyMonkey in zeven landen laat zien hoe de keuze voor genderopties in enquêtes de afgelopen 10 jaar is veranderd bij gebruikers

AMSTERDAM–(BUSINESS WIRE)– Momentive, maker van SurveyMonkey, geeft inzicht in de genderopties die gebruikers in hun enquêtes opnemen. Hiervoor zijn miljoenen enquêtes in zeven landen geanalyseerd die de afgelopen tien jaar door SurveyMonkey-gebruikers zijn uitgezet. De resultaten laten een duidelijke stijgende lijn zien van het aantal onderzoeken dat meer dan twee genderopties bevat.

Uit de data blijken significante verschillen tussen landen. Zo bevatte in 2022 79% van Britse onderzoeken drie of meer genderopties, terwijl dit in Egypte slechts 11% van de onderzoeken betrof. Nederland bevindt zich met 62% in de middenmoot.

De afgelopen tien jaar is er in alle geanalyseerde landen groei te zien in het aantal genderopties. In 2012 had slechts 7% van de Nederlandse onderzoeken drie of meer genderopties. Vanaf 2018 is er een forse stijging te zien, hoewel de stijging vanaf 2020 weer afvlakt. Eenzelfde afvlakking is te zien in de Australische, Amerikaanse en Britse resultaten.

Mensen hebben in de loop der tijd en in verschillende culturen hun genderidentiteit op uiteenlopende manieren geuit. In de afgelopen jaren is vooruitgang geboekt in de erkenning van verschillende genderidentiteiten en wordt het beter gemeten. Door een gevarieerde reeks genderopties op te nemen in enquêtes, kunnen respondenten hun identiteit zo nauwkeurig mogelijk delen en zo beter gehoord worden.

Laura Wronski, Director of Research bij Momentive: “De vragen die mensen kiezen voor een enquête, zeggen meer dan je misschien zou verwachten. Deze keuzes tonen hoe onze collectieve taal, prioriteiten en verwachtingen voortdurend evolueren. Enquêtes houden wereldwijd steeds meer rekening met verschillende genderidentiteiten – een kleine stap voorwaarts die ervoor zorgt dat iedereen in de maatschappij de kans krijgt gehoord en gewaardeerd te worden.”

Bekijk hier de volledige resultaten.

Methodologie: De resultaten zijn voortgekomen uit een analyse van miljoenen enquêtes die van 2012 tot en met 2022 wereldwijd zijn uitgevoerd op het SurveyMonkey-platform. Percentages in het onderzoek zijn berekend door het aantal enquêtes met een gendervraag met een specifiek criterium (bijv. aantal antwoordopties, trefwoorden) te delen door het totale aantal enquêtes met een gendervraag.

Over SurveyMonkey

SurveyMonkey van Momentive (NASDAQ: MNTV) is een wereldleider op het gebied van online enquêtes en formulieren, waarmee mensen over de hele wereld feedback kunnen omzetten in actie. Ons intuïtieve platform maakt het voor iedereen gemakkelijk om hun nieuwsgierigheid snel en zelfverzekerd aan het werk te zetten. We geven elke dag antwoord op meer dan 20 miljoen vragen, zodat mensen en organisaties nieuwe doelgroepen kunnen aantrekken, klanten kunnen verrassen, pleitbezorgers kunnen creëren en hun concurrentievoordeel op de markt kunnen vergroten. Meer informatie op surveymonkey.com.

Contacts

Momentive PR

pr@momentive.ai

Check out our twitter: @NewsNovumpr