00:23 uur 31-05-2024

Uit Quantis-onderzoek blijkt dat leidinggevenden in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie redelijk veel vertrouwen hebben in het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen, maar dat ze cruciale hefbomen in hun plannen missen

Beperkte herinrichting van de portfolio, regeneratieve landbouw en plantaardige initiatieven zullen de duurzaamheidsdoelstellingen van bedrijven buiten bereik houden

BOSTON–(BUSINESS WIRE)– Quantis, een BCG-bedrijf en toonaangevend mondiaal duurzaamheidsadviesbureau dat duurzame transformatie stimuleert om bedrijven op één lijn te brengen met de planetaire grenzen, heeft vandaag zijn wereldwijde voedingsmiddelen- en drankenrapport Recipe for Transformation uitgebracht. Voor het rapport zijn ruim 600 professionals en leidinggevenden op C-niveau in meerdere bedrijfsfuncties in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie ondervraagd. Respondenten werken bij grote bedrijven in de subsectoren detailhandel, groothandel, verpakte consumentengoederen, grondstoffen en landbouw van de voedingsmiddelen- en drankenindustrie.

76% van de respondenten meldde enig vertrouwen in hun duurzaamheidsroutekaarten en het vermogen om tot 20230 de milieudoelstellingen te bereiken, maar actieplannen missen cruciale componenten voor succes. Portfolioherontwerp, regeneratieve landbouw en plantaardige initiatieven werden genoemd als de drie laagste prioriteiten voor het komende jaar, ondanks dat ze het grootste potentieel voor radicale transformatie hebben. Duidelijke actieplannen zijn de op één na belangrijkste succesfactor (38%), maar deze ontbreken en 26% van de respondenten beschouwt ze nog steeds als een uitdaging.

Andere belangrijke bevindingen waren onder meer:

  • De supply chain blijft de grootste uitdaging: 42% van de respondenten noemt de complexiteit ervan als de grootste belemmering voor succes.
  • Financiële investeringen blijven een barrière en de afdelingsbegrotingen weerspiegelen dat: aangehaald als de op een na grootste barrière voor succes, blijft het toewijzen van middelen een strijd – het gemiddelde percentage van het jaarlijkse budget dat wordt toegewezen aan het verminderen van de milieu-impact bedraagt slechts 12,54 per afdeling.
  • Chief Sustainability Officers hebben meer interdepartementale buy-in nodig: de betrokkenheid en cultuur van bedrijven, bepaald door het leiderschap, waren de grootste factoren voor duurzame praktijken voor alle afdelingen, maar de twee grootste obstakels voor succes (toeleveringsketen en budgettoewijzing) liggen grotendeels buiten hun macht.
  • Verpakking is prioriteit: de meeste respondenten beschikken over hulpmiddelen en budget om verpakkingen duurzamer te maken, en 62% noemde dit een topprioriteit voor het komende jaar – dit is een duidelijk startpunt voor alle merken, maar cruciale hefbomen voor het opschalen en implementeren van deze inspanningen ontbreken.
  • Consumenten zijn er klaar voor – de sector hoeft alleen maar resultaten te boeken: zelfs in het huidige economische klimaat heeft 100% van de marketingrespondenten veranderingen waargenomen in het consumentengedrag met betrekking tot duurzame koopgewoonten. Meer dan de helft geeft aan dat hun klanten meer geïnteresseerd zijn in duurzame producten en bereid zijn er meer voor uit te geven.

“Hoewel leiders in de voedingsmiddelen- en drankensector vooruitgang boeken, zal de weg naar afstemming op planetaire grenzen en veerkracht een verschuiving vereisen van duurzaamheid in een silo naar duurzaamheid geïntegreerd in bedrijfsfuncties,” aldus Charlotte Bande, Global Food & Beverage Lead voor Quantis. “Schattingen laten zien dat voedingsmiddelen- en drankenorganisaties tot 26% van hun waarde kunnen verliezen als ze niet snel handelen, maar er zijn nog steeds veel barrières om dit effectief en efficiënt te doen. Om meer budget veilig te stellen en een impactvolle transformatie te bewerkstelligen zal samenwerking nodig zijn, zowel intern binnen de afdelingen als met strategische partners in de hele waardeketen.”

Om het wereldwijde voedingsmiddelenrapport Recipe for Transformation te downloaden, gaat u naar https://quantis.com/report/recipe-for-transformation-food-sustainability/. Ga voor meer informatie over Quantis naar www.quantis.com.

Over Quantis

Quantis, een BCG-bedrijf, is een wereldwijd duurzaamheidsadviesbureau dat baanbrekende benaderingen hanteert om kritieke milieu-uitdagingen op te lossen. De groep werkt samen met toonaangevende organisaties die serieus bezig zijn met het verminderen van hun impact op het milieu om hun bedrijven toekomstbestendig te maken en te gedijen in een nieuwe planetaire economie. De unieke aanpak van Quantis combineert diepgaande milieu-expertise, strategische bedrijfskennis en vaardigheden op het gebied van bedrijfstransformatie om organisaties te helpen beleid, praktijken en bedrijfsmodellen vorm te geven die aansluiten bij de capaciteiten van de planeet, terwijl tegelijkertijd veerkracht wordt opgebouwd, innovatie wordt ontsloten en de prestaties worden geoptimaliseerd. Met kantoren in de VS, Frankrijk, Zwitserland, Duitsland en Italië en klanten over de hele wereld is Quantis een belangrijke partner bij het inspireren van duurzame verandering op wereldschaal.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.

Contacts

Media:
Alli Schoff

Matter Communications

Quantis@matternow.com

Check out our twitter: @NewsNovumpr