NielsenIQ (NIQ) powered by CGA versterkt On Premise Measurement (OPM) en aandeeltrackingdiensten voor alcoholische drankenmerken
- NielsenIQ (NIQ) helpt bier- en sterke drankfabrikanten bij het volgen van hun marktaandeel en verkoopprestaties in meer on-premisemarkten te midden van belangrijke verschuivingen in de drinkgewoonten van consumenten.
- On-premise is cruciaal voor het contact met consumenten en het opbouwen van merkwaarde voor alcoholmerken.
CHICAGO–(BUSINESS WIRE)– NIQ powered by CGA breidt zijn On Premise Measurement (OPM) wereldwijd uit. On-premise is goed voor 61% van de wereldwijde verkoop van alcoholische dranken. Daarom is het voor merkeigenaren van vitaal belang om in dit kanaal te blijven investeren. On-premise biedt een belangrijk platform voor het opbouwen van merkwaarde en langdurige loyaliteit van consumenten. Dit blijkt deels uit het feit dat alcoholmerken over het algemeen minder last hebben gehad van de dreiging van private labels dan andere FMCG-categorieën. Het private label-volume in off-premise vertegenwoordigt minder dan 10% van de totale verkoop (dit cijfer ligt een stuk lager dan het equivalent voor andere FMCG-categorieën).
Innovatieve serveerstrategieën en -activiteiten die een band scheppen met de consument en een hoge kwaliteit garanderen, zullen de sleutel zijn tot het behoud van een positieve waardeperceptie bij de consument en het succes op lange termijn bepalen voor zowel alcoholische drankenmerken als voor on-premise.
De belangrijkste hoogtepunten van het NIQ on-premise onderzoek powered by CGA zijn onder andere:
- 83% van de wereldwijde LDA*-consumenten heeft in de afgelopen 3 maanden een on-premise bezoek afgelegd, waarvan 62% wekelijks.
- Het bezoek is wereldwijd stabiel gebleven, ondanks dat de meeste consumenten zich financieel slechter voelen dan vorig jaar.
- On-premise speelt een cruciale rol in het vergemakkelijken van contacten met vrienden en geliefden. Drie van de snelst groeiende redenen voor een bezoek zijn contact maken met familie en vrienden, feestvieren en plezier maken.
- On-premise is goed voor 61% van de wereldwijde verkoop van alcoholische dranken (exclusief wijn).
- Hoewel de bezoeken stabiel zijn, is de wereldwijde verkoop van on-premise bier, moutdranken en cider in de afgelopen 12 maanden gedaald met 4,0%. Sterke dranken zijn gedaald met 7,6%.
- Gen Z en jongere millennials (tot 34 jaar) zijn het meest geneigd om on-premise in de komende 3 maanden meer te bezoeken, met een netto stijging van 27 procentpunten vs 14 procentpunten voor alle on-premise bezoekers.
*LDA – wettelijke leeftijd om alcohol te drinken
De OPM-oplossing ondersteunt de strategieën van bedrijven om de verkoop te laten groeien tegen de achtergrond van veranderende voorkeuren voor on-premise, waaronder een matiging in alcoholgebruik. Samen met OPM voerde NIQ een onderzoek uit onder 30.000 on-premise consumenten in 38 markten. Hieruit bleek dat hoewel het bezoek van consumenten aan on-premise hoog blijft, de relatie van consumenten met alcohol wisselend is, waarbij meer dan een derde (37%) van de consumenten nu minder alcohol drinkt dan 12 maanden geleden. Generatie X en frequente bezoekers van on-premise zijn het meest geneigd om hun alcoholgebruik te beperken.
NIQ’s On Premise Measurement (OPM) service duikt diep in de gegevens om de impact van deze consumententrends op de prestaties van de categorie duidelijk te maken. De wereldwijde verkoop van bier, moutdranken en cider is in volume met 4,0% gedaald in de afgelopen 12 maanden. Hogere prijzen hebben geleid tot een stijging van 0,4% in waarde. Gedistilleerde dranken daarentegen verloren respectievelijk 7,6% en 3,4% in volume en waarde. Vooral de verkoop van cognac, rum en gin is sterk gedaald in belangrijke markten. Andere dranken, waaronder tequila en wodka, deden het weer beter.
Phil Tate, Managing Director voor Global Clients bij NIQ, zei: “Ons onderzoek laat zien hoe de rol van de on-premise zich wereldwijd snel ontwikkelt. Alcoholconsumptie mag dan afnemen, maar bars, pubs en restaurants zijn nog steeds van cruciaal belang in het leven van de consument. Terwijl matiging een duidelijke invloed heeft op de prestaties van alcoholische dranken, biedt de veranderende voorkeur van mensen voor dranken nieuwe kansen in andere categorieën. On-premise blijft een vitaal kanaal voor het vergroten van de merkwaarde. De associatie met memorabele momenten is een krachtige manier om proef en loyaliteit veilig te stellen. Nu de druk op de consumentenkosten afneemt en vooral jongere volwassenen betrokken zijn, is er veel ruimte voor groei in de komende maanden en jaren.”
Ondanks volumedalingen is er reden om optimistisch te zijn. Mensen blijven graag uitgaan en zullen meer uitgeven in de tweede helft van 2024. On-premise speelt een belangrijke rol in het leven van consumenten als bestemming om geliefden samen te brengen. Het stelt merken in staat om betekenisvolle banden met consumenten te creëren en merkloyaliteit op te bouwen.
Een kwart (26%) van de wereldwijde consumenten die door NIQ zijn ondervraagd, zegt dat ze de komende drie maanden vaker naar on premise zullen gaan – meer dan het dubbele van het aantal (12%) dat van plan is minder vaak uit te gaan. Gen Z is significant meer geneigd om hun bezoekjes te verhogen.
Over OPM
De OPM-service van NIQ meet de verkoopprestaties van merken en categorieën in On-premise in meerdere gebieden. Met OPM kunnen merkeigenaren markttrends ontdekken die de groei stimuleren, merkprestaties evalueren en het marktaandeel volgen. Daarnaast kunnen zij kansen voor headroom in kaart brengen en de concurrentie beoordelen.
OPM wordt aangestuurd door on-premise expert CGA, dat in 2022 werd overgenomen door NIQ. OPM is door CGA gedurende vele jaren verfijnd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het levert diepgaande analyses van verkoop, distributie en prijsstelling per regio en kanaal die merken helpen om in meerdere markten te winnen. Het is nu uitgebreid naar belangrijke landen als Australië, Canada, Duitsland en Frankrijk. Zuid-Korea volgt binnenkort.
Voor meer informatie over NIQ powered by CGA’s OPM-service en andere oplossingen in internationale markten, klik hier.
Over NIQ:
NielsenIQ (NIQ) is ’s werelds toonaangevende bedrijf gespecialiseerd in consumentenintelligentie, dat de meest volledige inzichten verschaft in het koopgedrag van consumenten en nieuwe wegen voor groei onthult. In 2023 werden NIQ en GfK een, waardoor de twee sectorleiders met ongeëvenaarde wereldwijde armslag werden samengebracht. Op vandaag is NIQ in meer dan 95 landen actief, en dekt het 97% van het bbp. Met een holistische retailanalyse en bijzonder volledige consumenteninzichten, tot stand gebracht aan de hand van geavanceerde analyse via vooruitstrevende platformen, levert NIQ de Full View™.
Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, die als enige rechtsgeldig is.
Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20240717278497/nl/
Contacts
Mediacontact: Sweta.patra@nielseniq.com